Lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessi : Video-oppimateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Tuomisto, Veijo; Kukkonen, Ari (2010)
Tuomisto, Veijo
Kukkonen, Ari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715928
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli opinnäytetyönä tuottaa röntgenhoitajaopiskelijoille lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessista video-oppimateriaali, jota voidaan hyödyntää röntgenhoitajaopiskelijoiden taitojen oppimisen tukena Tampereen ammattikorkeakoulussa kurssilla verisuonitutkimukset ja toimenpiteet. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että video-oppimateriaali tukee röntgenhoitajaopiskelijoiden lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessissa tarvitsemien taitojen oppimista. Lähtökohtana opinnäytetyön tekemiselle oli Tampereen ammattikorkeakoulun kiinnostus hyödyntää video-oppimateriaalia lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessista röntgenhoitajaopiskelijoiden taitojen oppimisen tukena. Opinnäytetyön aihe koettiin tarpeelliseksi, koska Tampereen ammattikorkeakoululla ei ollut video-oppimateriaalia lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessista ja video-oppimateriaali helpottaa taidon omaksumista.
Opinnäytetyötä ohjaavat tehtävät olivat: Mitkä ovat röntgenhoitajaopiskelijan taitojen oppimisen kannalta keskeiset sisältöalueet video-oppimateriaalissa lantioalaraaja-arteriografiatukimusprosessista ja Miten tuotetaan röntgenhoitajaopiskelijoille suun-nattu video-oppimateriaali lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessista?
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se koostui kirjallisesta raportista sekä tuotoksesta. Kirjallinen raportti käsittelee taitojen oppimista video-oppimateriaalin avulla, lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessia, video-oppimateriaaliin sisällytettyjen muiden osioiden teoriaa sekä video-oppimateriaalin tuottamista. Tuotos on video-oppimateriaali lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessista röntgenhoitajaopiskelijoille.
Video-oppimateriaalia tuotettaessa oli mietittävä, mikä on röntgenhoitajaopiskelijan taitojen oppimisen kannalta oleellista. Video-oppimateriaalissa kerrotaan elävän kuvan, äänen ja tekstin avulla, kuinka lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessi suoritetaan. Video-oppimateriaaliin sisällytettiin tutkimuksessa käytettävien välineiden esittely, Seldinger-tekniikka, toimenpidevaatetuksen pukeminen, aseptinen käsien pesu ja käsidesinfektio, punktiokohdan komprimointi ja röntgenhoitajan toiminta radiologin työparina.
Opinnäytetyötä ohjaavat tehtävät olivat: Mitkä ovat röntgenhoitajaopiskelijan taitojen oppimisen kannalta keskeiset sisältöalueet video-oppimateriaalissa lantioalaraaja-arteriografiatukimusprosessista ja Miten tuotetaan röntgenhoitajaopiskelijoille suun-nattu video-oppimateriaali lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessista?
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se koostui kirjallisesta raportista sekä tuotoksesta. Kirjallinen raportti käsittelee taitojen oppimista video-oppimateriaalin avulla, lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessia, video-oppimateriaaliin sisällytettyjen muiden osioiden teoriaa sekä video-oppimateriaalin tuottamista. Tuotos on video-oppimateriaali lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessista röntgenhoitajaopiskelijoille.
Video-oppimateriaalia tuotettaessa oli mietittävä, mikä on röntgenhoitajaopiskelijan taitojen oppimisen kannalta oleellista. Video-oppimateriaalissa kerrotaan elävän kuvan, äänen ja tekstin avulla, kuinka lantioalaraaja-arteriografiatutkimusprosessi suoritetaan. Video-oppimateriaaliin sisällytettiin tutkimuksessa käytettävien välineiden esittely, Seldinger-tekniikka, toimenpidevaatetuksen pukeminen, aseptinen käsien pesu ja käsidesinfektio, punktiokohdan komprimointi ja röntgenhoitajan toiminta radiologin työparina.