Kuntoutusta oppimassa, käytännöstä teoriaan
Similä, Markku (2010)
Similä, Markku
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615851
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kainuun ammattiopisto - liikelaitoksen tarpeisiin ammatillisen kuntoutuksen täydennyskoulutus. Tarve koulutuksen järjestämiseen tuli keväällä 2009 Kainuun alueella toimivalta Kumppaniksi ry:ltä. Täydennyskoulutuksen tavoitteena oli lisätä Kumppaniksi ry:n henkilökunnan osaamista ammatillisen kuntoutuksen käsitteistä ja toimintatavoista.
Opiskelijaryhmä oli Kumppaniksi ry:n työntekijöitä. Opiskelijaryhmä koostui monen eri ammatin osaajista. Yhteistä kaikille oli pitkä työhistoria, oman alan asiantuntemus ja osaaminen. Koulutuksessa he näkivät mahdollisuuksia oman työyhteisönsä yhteisten toimintatapojen kehittymiselle ja uusien menetelmien omaksumiseen työhön.
Opinnäytetyön keskeinen sisältö on kertomus koulutuksen järjestämisestä, koulutuksen toteutuksen etenemisestä, opiskelijoiden tavoitteista ja kokemuksista. Opinnäytetyön tuloksena syntyi koulutuskokonaisuus oppilaitoksen ja työelämän tarpeisiin. Koulutuksen kokonaispalautteessa merkittävimmäksi tekijäksi opiskelijoille muodostuivat yhteiset keskustelut ja ryhmätyöt. Asioiden yhdessä pohdiskelu antoi palautteen mukaan yhteisen näkemyksen ammatillisesta kuntoutuksesta.
Jatkossa olisi kiinnostavaa selvittää koulutukseen osallistujien mielipiteitä, kun aikaa koulutuksesta on kulunut. Mitä jäi mieleen ja onko joku toiminta vakiintunut käytäntöön koulutuksen jälkeen?
Opiskelijaryhmä oli Kumppaniksi ry:n työntekijöitä. Opiskelijaryhmä koostui monen eri ammatin osaajista. Yhteistä kaikille oli pitkä työhistoria, oman alan asiantuntemus ja osaaminen. Koulutuksessa he näkivät mahdollisuuksia oman työyhteisönsä yhteisten toimintatapojen kehittymiselle ja uusien menetelmien omaksumiseen työhön.
Opinnäytetyön keskeinen sisältö on kertomus koulutuksen järjestämisestä, koulutuksen toteutuksen etenemisestä, opiskelijoiden tavoitteista ja kokemuksista. Opinnäytetyön tuloksena syntyi koulutuskokonaisuus oppilaitoksen ja työelämän tarpeisiin. Koulutuksen kokonaispalautteessa merkittävimmäksi tekijäksi opiskelijoille muodostuivat yhteiset keskustelut ja ryhmätyöt. Asioiden yhdessä pohdiskelu antoi palautteen mukaan yhteisen näkemyksen ammatillisesta kuntoutuksesta.
Jatkossa olisi kiinnostavaa selvittää koulutukseen osallistujien mielipiteitä, kun aikaa koulutuksesta on kulunut. Mitä jäi mieleen ja onko joku toiminta vakiintunut käytäntöön koulutuksen jälkeen?