Opetusmenetelmäpohdintaa rakennusalan opetussuunnitelman tueksi
Ylinen, Ilkka (2010)
Ylinen, Ilkka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515608
Tiivistelmä
Kehittämistehtävässä etsitään käytännön apukeinoja ja välineitä toisen asteen ammatillisen opettajan työn tueksi talonrakennuksen alalla. Tällä tähdätään opettajan työn helpottamiseen ja opiskelijan oppimistulosten paranemiseen.
Siirtymävaiheessa perinteisestä ammattikoulusta nykyiseen näytti siltä kuin opiskelija-aineskin muuttui. Ammatillisen opettajan työssä on koettu opiskelijoiden omaksumiskyvyn muuntuneen. Tämä muutos on johtanut tarpeeseen muokata opetustilanteita vastaamaan nykyajan tarpeita.
Hyvä esimerkki löytyy radio- ja televisio-ohjelmatarjonnasta. Palauttaen mieleen aikaa, jolloin ihmiset nauttivat radio-ohjelmia ja aistivat, sekä tulkitsivat monimutkaisia kuunnelmia. Ei-visuaaliset elokuvat saivat näin käsikirjoituksen ja ympäristön kuvauksen. Suosittua oli myös kirjojen lukeminen, jolloin sisältökin hankittiin itse lukemalla. Näin aivot kuntoilivat ja olivat todellisia generaattoreita.
Nykyisin ihminen on tottunut saamaan aivoilleen valmista ja jonkun muun tuottamaa audiovisuaalista sisältöä. Näin ollen ammatillisten oppilaitosten tarjonta opiskelijoilleen on muutettava vastaamaan nykypäivän opiskelijoiden vaatimuksia.
Siirtymävaiheessa perinteisestä ammattikoulusta nykyiseen näytti siltä kuin opiskelija-aineskin muuttui. Ammatillisen opettajan työssä on koettu opiskelijoiden omaksumiskyvyn muuntuneen. Tämä muutos on johtanut tarpeeseen muokata opetustilanteita vastaamaan nykyajan tarpeita.
Hyvä esimerkki löytyy radio- ja televisio-ohjelmatarjonnasta. Palauttaen mieleen aikaa, jolloin ihmiset nauttivat radio-ohjelmia ja aistivat, sekä tulkitsivat monimutkaisia kuunnelmia. Ei-visuaaliset elokuvat saivat näin käsikirjoituksen ja ympäristön kuvauksen. Suosittua oli myös kirjojen lukeminen, jolloin sisältökin hankittiin itse lukemalla. Näin aivot kuntoilivat ja olivat todellisia generaattoreita.
Nykyisin ihminen on tottunut saamaan aivoilleen valmista ja jonkun muun tuottamaa audiovisuaalista sisältöä. Näin ollen ammatillisten oppilaitosten tarjonta opiskelijoilleen on muutettava vastaamaan nykypäivän opiskelijoiden vaatimuksia.