Subjektiivinen totuus : Dokumenttielokuvan kuvasuunnitteluprosessi
Paaso, Ilkka (2010)
Paaso, Ilkka
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415450
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Paaso,Ilkka,2010.Subjektiivinen totuus. Dokumenttielokuvan kuvasuunnitteluprosessi
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Viestinnän koulutusohjelma. Sivuja 41.
Opinnäytetyössäni analysoin dokumenttielokuvan kuvasuunnitteluprosessia: mitä kuvasuunnitteluprosessissa täytyy ottaa huomioon lopputuloksen kannalta., Aloitan käsikirjoituksen kuvadramaturgialle asettamista vaatimuksista ja päädyn leikkausvaiheeseen, jonka aikana työ viedään viimeistään loppuun. Tavoitteenani on todentaa kuvasuunnittelun ja ennakkosuunnittelun tärkeyttä dokumenttielokuvaa tehtäessä. Opinnäytetyössäni tutkin omaa osaamistani ja oppimiskokemuksiani kuvaajana ja ensisijaisesti ennakkosuunnittelijana ennen kuvauksiin ryhtymistä. Viimeisessä osassa opinnäytetyötä tutkin dokumenttielokuvan uudelleen syntymistä leikkausvaiheessa ja lopputuloksen suhdetta alkuperäisiin suunnitelmiin.
Opinnäytetyöni keskiössä ovat erilaiset kuvaustyylit suhteessa dokumentin välittämään sisältöön. Olen valinnut lähestymistavaksi reflektoiden vertailla muutamia toisistaan tyyliltään ja kerrontatavaltaan poikkeavia elokuvia viimeisen 100 vuoden ajalta keskenään ja omiin kahteen teokseeni, Samasta muotista ja Postia Karsikosta -lyhytelokuviin.
Käytän opinnäytetyössäni lähdekirjallisuutta kuvaussuunnitelman tekemisestä hyvin vähän, joten nojaan lähdekirjallisuuteen lähinnä yleisesti elokuvan suunnittelun ja leikkauksen pohdintaosioissa. Opinnäytetyöni on siis toiminnallinen, ja itselleni luontaisimmaksi lähdevalinnoiksi osoittautuivat jo kuvatut elokuvat, joista on ollut helpompi ammentaa esimerkkejä kuin kirjoitetusta tekstistä.
Kuvasuunnittelu on tärkeä osa elokuvan suunnitteluprosessia. Omat kokemukseni hyvin sekä välistä huonosti suoritetun suunnittelun aiheuttamista kömmähdyksistä auttoivat itseäni kasvamaan kuvaajana, ja opinnäytetyötä tehdessäni huomasin, mitä olisin voinut tehdä töissäni toisin ja mitä seuraavilla kerroilla aion tehdä toisin. Kuvaajan täytyy alati kehittää itseään, tämä pätee kaikilla aloilla.
Asiasanat: dokumenttielokuva, kuvakäsikirjoitus, kuvasuunnitelma
Paaso,Ilkka,2010.Subjektiivinen totuus. Dokumenttielokuvan kuvasuunnitteluprosessi
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Viestinnän koulutusohjelma. Sivuja 41.
Opinnäytetyössäni analysoin dokumenttielokuvan kuvasuunnitteluprosessia: mitä kuvasuunnitteluprosessissa täytyy ottaa huomioon lopputuloksen kannalta., Aloitan käsikirjoituksen kuvadramaturgialle asettamista vaatimuksista ja päädyn leikkausvaiheeseen, jonka aikana työ viedään viimeistään loppuun. Tavoitteenani on todentaa kuvasuunnittelun ja ennakkosuunnittelun tärkeyttä dokumenttielokuvaa tehtäessä. Opinnäytetyössäni tutkin omaa osaamistani ja oppimiskokemuksiani kuvaajana ja ensisijaisesti ennakkosuunnittelijana ennen kuvauksiin ryhtymistä. Viimeisessä osassa opinnäytetyötä tutkin dokumenttielokuvan uudelleen syntymistä leikkausvaiheessa ja lopputuloksen suhdetta alkuperäisiin suunnitelmiin.
Opinnäytetyöni keskiössä ovat erilaiset kuvaustyylit suhteessa dokumentin välittämään sisältöön. Olen valinnut lähestymistavaksi reflektoiden vertailla muutamia toisistaan tyyliltään ja kerrontatavaltaan poikkeavia elokuvia viimeisen 100 vuoden ajalta keskenään ja omiin kahteen teokseeni, Samasta muotista ja Postia Karsikosta -lyhytelokuviin.
Käytän opinnäytetyössäni lähdekirjallisuutta kuvaussuunnitelman tekemisestä hyvin vähän, joten nojaan lähdekirjallisuuteen lähinnä yleisesti elokuvan suunnittelun ja leikkauksen pohdintaosioissa. Opinnäytetyöni on siis toiminnallinen, ja itselleni luontaisimmaksi lähdevalinnoiksi osoittautuivat jo kuvatut elokuvat, joista on ollut helpompi ammentaa esimerkkejä kuin kirjoitetusta tekstistä.
Kuvasuunnittelu on tärkeä osa elokuvan suunnitteluprosessia. Omat kokemukseni hyvin sekä välistä huonosti suoritetun suunnittelun aiheuttamista kömmähdyksistä auttoivat itseäni kasvamaan kuvaajana, ja opinnäytetyötä tehdessäni huomasin, mitä olisin voinut tehdä töissäni toisin ja mitä seuraavilla kerroilla aion tehdä toisin. Kuvaajan täytyy alati kehittää itseään, tämä pätee kaikilla aloilla.
Asiasanat: dokumenttielokuva, kuvakäsikirjoitus, kuvasuunnitelma