Bright Start - Virkeä alku : opas esikoulua käyvien lasten vanhemmille
Tähkänen, Milla; Tähkänen, Ville (2010)
Tähkänen, Milla
Tähkänen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415298
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa innostava vanhempainopas Salpakankaan koulua käyvien lasten vanhemmille. Oppaan tavoitteena oli innostaa vanhempia käyttämään Bright Start-ryhmäkuntoutusmenetelmää arjessa lapsen kanssa. Lisäksi oppaan haluttiin lisäävän vanhempien tietoutta Bright Start -ryhmäkuntoutusmenetelmästä. Opinnäytetyömme aihe syntyi yhteistyössä Salpakankaan koulun esi- ja alkuopetuksen opettajien kanssa. Koulun opettajat kokivat vanhempien motivaation olevan vähäistä Bright Start -ryhmäkuntoutusmenetelmän käyttöön kotona.
Opinnäytetyössämme on kaksi teoreettista viitekehystä. Ensimmäisenä viitekehyksenä käytimme Juha Siitosen voimaantumisteoriaa. Tämän teorian avulla toteutimme Salpakankaan koulua käyvien lasten vanhemmille lomakekyselyn, jonka avulla kartoitimme sekä koulun opettajien että lasten vanhempien innostuneisuutta sekä motivaatiota Bright Start -ryhmäkuntoutusmenetelmää kohtaan. Vastauksista ilmeni, että vanhempien suurimpana ongelmana olevan vähäinen tieto Bright Start -ryhmäkuntoutusmenetelmästä sekä saadun tiedon katoaminen muun tiedon sekaan.
Lomakekyselystä saatujen vastausten perusteella käytimme opinnäytetyömme toisena teoreettisena viitekehyksenä sosiokulttuurista innostamista. Sosiokulttuurinen innostaminen toimi kokoamamme vanhempainoppaan teoreettisena viitekehyksenä.
Kokoamamme vanhempainopas sisälsi Bright Start -ryhmäkuntoutusmenetelmän perusteorian sekä menetelmän tavoitteet. Vanhempia innostamaan lisäsimme oppaan alkuun kannustavan luvun, jossa perustelimme vanhempien osallistumisen tärkeyttä. Vanhempien osallistumista helpottaaksemme annoimme jokaisen teoriatekstin jälkeen konkreettisia esimerkkejä, kuinka sitä osuutta voi lapsen kanssa harjoitella. Oppaan loppuun liitimme väliluvun, joka yhdistää koululla jo olevan materiaalin ja luomamme uuden materiaalin yhteen.
Vanhempainopas tulee Salpakankaan koulun esikoulua käyvien lasten vanhempien käyttöön. Vanhempien on myös myöhemmin helppo palata oppaaseen, jos he ovat unohtaneet joitakin osa-alueita. Tämä helpottaa koulun ja kodin välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyössämme on kaksi teoreettista viitekehystä. Ensimmäisenä viitekehyksenä käytimme Juha Siitosen voimaantumisteoriaa. Tämän teorian avulla toteutimme Salpakankaan koulua käyvien lasten vanhemmille lomakekyselyn, jonka avulla kartoitimme sekä koulun opettajien että lasten vanhempien innostuneisuutta sekä motivaatiota Bright Start -ryhmäkuntoutusmenetelmää kohtaan. Vastauksista ilmeni, että vanhempien suurimpana ongelmana olevan vähäinen tieto Bright Start -ryhmäkuntoutusmenetelmästä sekä saadun tiedon katoaminen muun tiedon sekaan.
Lomakekyselystä saatujen vastausten perusteella käytimme opinnäytetyömme toisena teoreettisena viitekehyksenä sosiokulttuurista innostamista. Sosiokulttuurinen innostaminen toimi kokoamamme vanhempainoppaan teoreettisena viitekehyksenä.
Kokoamamme vanhempainopas sisälsi Bright Start -ryhmäkuntoutusmenetelmän perusteorian sekä menetelmän tavoitteet. Vanhempia innostamaan lisäsimme oppaan alkuun kannustavan luvun, jossa perustelimme vanhempien osallistumisen tärkeyttä. Vanhempien osallistumista helpottaaksemme annoimme jokaisen teoriatekstin jälkeen konkreettisia esimerkkejä, kuinka sitä osuutta voi lapsen kanssa harjoitella. Oppaan loppuun liitimme väliluvun, joka yhdistää koululla jo olevan materiaalin ja luomamme uuden materiaalin yhteen.
Vanhempainopas tulee Salpakankaan koulun esikoulua käyvien lasten vanhempien käyttöön. Vanhempien on myös myöhemmin helppo palata oppaaseen, jos he ovat unohtaneet joitakin osa-alueita. Tämä helpottaa koulun ja kodin välistä yhteistyötä.