Hiusalan kouluttajana toimiminen : Case: Miraculos Oy
Hietala, Krista (2010)
Hietala, Krista
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114877
Tiivistelmä
Miraculos Oy:n on hiusalan tuotteiden valmistaja ja maahantuoja, yritys järjestää myös erilaisia kampaajille tarkoitettuja koulutuksia. Työn toiminnallisena osiona on asiakaskysely Miraculos Oy:n KC Teamin koulutuksista. Asiakaskyselyn tarkoitus on antaa KC Teamin kouluttajille tietoa heidän koulutuksistaan.
Hiusalan kouluttajana toimivalla henkilöllä tulee olla tietynlaisia synnynnäisiä ja opittuja ominaisuuksia. Synnynnäisiä ominaisuuksia ovat mm. ulospäin suuntautuneisuus, loogisuus, kekseliäisyys, hyvä stressinsietokyky, auttavaisuus ja positiivisuus. Opittuja ominaisuuksia ovat mm. verbaalisuus, suunnitelmallisuus, joustavuus, miellyttävyys ja myyvyys. Nämä ominaisuudet eivät ole pakollisia, mutta ne auttavat hiusalan kouluttajaa toiminaan paremmin työssään.
Hiusalan koulutuksissa käy hyvin erilaisia asiakkaita, jotka kaikki tulisi huomioida ja antaa mahdollisuus parhaaseen oppimiskokemukseen. Koulutuksissa käy niin vastavalmistuneita, kuin jo alalla pitkään olleita kampaajia, näiden ns. ääripäiden yhdistyminen samassa koulutuksessa luo kouluttajalle haasteita ymmärtää kumpaakin oppijaa. Erilaiset oppimistyylit vaikuttavat myös siihen kuinka opimme asioita. Kouluttajan on hyvä tiedostaa nämä erilaiset oppimistyylit, jotta hän voi edistää kunkin asiakkaan oppimista parhaalla mahdollisella tavalla. Nämä oppimistyylit ovat visuaalinen eli näköaisti, auditiivinen eli kuuloaisti ja kinesteettinen eli liike- ja lihasaisti. Hiusalan koulutustilaisuuksissa on oppiminen kuitenkin kouluttajan ja asiakkaan yhteinen, vuorovaikutteinen oppimistilanne. Kumpikin osapuoli vaikuttavat suuresti oppimistilaisuuden onnistumiseen. Asiakas vaikuttaa oppimistilanteeseen omalla aikaisemmalla kokemuksellaan ja kiinnostuksellaan aihetta kohtaan. Kouluttaja vaikuttaa oppimistilanteeseen taidollaan ja tiedollaan.
Asiakaskyselyn tuloksista voidaan päätellä, että Miraculos Oy:n KC Teamin kouluttajat ovat onnistuneet työssään hyvin. He ovat onnistuneet tuottamaan asiakkailleen uutta ajankohtaista tietoa sekä kehittämään heidän ammatillista osaamistaan. Miraculos Oy:n KC Teamin koulutusten pahimmat kilpailijat ovat Hakanit ja Wella. Näiden yritysten koulutuksissa Miraculos Oy:n asiakkaat kävivät eniten. Asiakkaiden mielestä KC Teamin koulutusten kolme onnistuneinta osa-aluetta olivat kouluttajien ammattitaito kouluttajana, tiedon ajankohtaisuus ja vastanneitten ammattitaidon kehittyminen. Nämä kolme onnistuneinta osa-aluetta ovat juuri niitä tärkeimpiä osa-alueita hiusalan koulutuksissa.
Hiusalan kouluttajana toimivalla henkilöllä tulee olla tietynlaisia synnynnäisiä ja opittuja ominaisuuksia. Synnynnäisiä ominaisuuksia ovat mm. ulospäin suuntautuneisuus, loogisuus, kekseliäisyys, hyvä stressinsietokyky, auttavaisuus ja positiivisuus. Opittuja ominaisuuksia ovat mm. verbaalisuus, suunnitelmallisuus, joustavuus, miellyttävyys ja myyvyys. Nämä ominaisuudet eivät ole pakollisia, mutta ne auttavat hiusalan kouluttajaa toiminaan paremmin työssään.
Hiusalan koulutuksissa käy hyvin erilaisia asiakkaita, jotka kaikki tulisi huomioida ja antaa mahdollisuus parhaaseen oppimiskokemukseen. Koulutuksissa käy niin vastavalmistuneita, kuin jo alalla pitkään olleita kampaajia, näiden ns. ääripäiden yhdistyminen samassa koulutuksessa luo kouluttajalle haasteita ymmärtää kumpaakin oppijaa. Erilaiset oppimistyylit vaikuttavat myös siihen kuinka opimme asioita. Kouluttajan on hyvä tiedostaa nämä erilaiset oppimistyylit, jotta hän voi edistää kunkin asiakkaan oppimista parhaalla mahdollisella tavalla. Nämä oppimistyylit ovat visuaalinen eli näköaisti, auditiivinen eli kuuloaisti ja kinesteettinen eli liike- ja lihasaisti. Hiusalan koulutustilaisuuksissa on oppiminen kuitenkin kouluttajan ja asiakkaan yhteinen, vuorovaikutteinen oppimistilanne. Kumpikin osapuoli vaikuttavat suuresti oppimistilaisuuden onnistumiseen. Asiakas vaikuttaa oppimistilanteeseen omalla aikaisemmalla kokemuksellaan ja kiinnostuksellaan aihetta kohtaan. Kouluttaja vaikuttaa oppimistilanteeseen taidollaan ja tiedollaan.
Asiakaskyselyn tuloksista voidaan päätellä, että Miraculos Oy:n KC Teamin kouluttajat ovat onnistuneet työssään hyvin. He ovat onnistuneet tuottamaan asiakkailleen uutta ajankohtaista tietoa sekä kehittämään heidän ammatillista osaamistaan. Miraculos Oy:n KC Teamin koulutusten pahimmat kilpailijat ovat Hakanit ja Wella. Näiden yritysten koulutuksissa Miraculos Oy:n asiakkaat kävivät eniten. Asiakkaiden mielestä KC Teamin koulutusten kolme onnistuneinta osa-aluetta olivat kouluttajien ammattitaito kouluttajana, tiedon ajankohtaisuus ja vastanneitten ammattitaidon kehittyminen. Nämä kolme onnistuneinta osa-aluetta ovat juuri niitä tärkeimpiä osa-alueita hiusalan koulutuksissa.