Audiovisuaalinen materiaali kipsauksen oppimisen tukena
Liukkonen, Sanna; Hujanen, Seppo; Manninen, Anu (2010)
Liukkonen, Sanna
Hujanen, Seppo
Manninen, Anu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114378
Tiivistelmä
Opinnäytetyönämme toteutimme opetus-dvd:n lyhyen saapaskipsin teosta synteettisestä materiaalista. Dvd on tehty Mikkelin ammattikorkeakoulun käyttöön ja toimeksiannosta. Sitä voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa havainnollistettaessa kipsihoidon työtapoja, materiaaleja ja tekniikoita. Dvd tulee opiskelijoiden käyttöön Internetiin ja se toimii myös itsenäisen opiskelun tukena. Kuvauksen ja editoinnin tekivät media-alanopiskelijat ja käsikirjoituksen laadinnassa käytettiin työ-elämä asiantuntijan apua.
Lähivuosina eläkkeelle jäävien terveydenhuollon ammattilaisten määrä on suuri ja työelämästä poistuu paljon työssä hankittua osaamista ja tietoa, niin sanottua hiljaista tietoa. Kun työmarkkinoilta poistuu merkittävä määrä työssä hankittua kipsaamisen osaamista, on pyrittävä varmistamaan uusien hoitajien kipsaustaitojen hallinta. Kipsaus on yksi sairaanhoitajan erityisosaamisen alue, mutta kaikkien sairaan-hoitajien olisi hyvä tietää kipsauksen toteuttamisen periaatteet pystyäkseen ohjaamaan potilasta.
Vastaavasta aiheesta emme löytäneet uutta sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattua audiovisuaalista materiaalia. Hyvä oppimateriaali aktivoi ajattelua, haastaa käsittelemään tietoa ja tukee vaikeasti opit-tavien asioiden omaksumista
Lähivuosina eläkkeelle jäävien terveydenhuollon ammattilaisten määrä on suuri ja työelämästä poistuu paljon työssä hankittua osaamista ja tietoa, niin sanottua hiljaista tietoa. Kun työmarkkinoilta poistuu merkittävä määrä työssä hankittua kipsaamisen osaamista, on pyrittävä varmistamaan uusien hoitajien kipsaustaitojen hallinta. Kipsaus on yksi sairaanhoitajan erityisosaamisen alue, mutta kaikkien sairaan-hoitajien olisi hyvä tietää kipsauksen toteuttamisen periaatteet pystyäkseen ohjaamaan potilasta.
Vastaavasta aiheesta emme löytäneet uutta sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattua audiovisuaalista materiaalia. Hyvä oppimateriaali aktivoi ajattelua, haastaa käsittelemään tietoa ja tukee vaikeasti opit-tavien asioiden omaksumista