Selvitys Kotkan satamissa rikkoutuneista UPM-Kymmenen Kaukaan paperitehtaan rullista ja niihin liittyvistä toimintaprosesseista
Kouhia, Mia (2010)
Kouhia, Mia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010103014040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010103014040
Tiivistelmä
Paperirullien toimitusketju on monivaiheinen. Tuotteen saaminen asiakkaalle on monen eri tahon yhteistoimintaa, joka vaatii ammattitaitoa usean eri ryhmän toimijalta. Paperirullien käsittely ja kuljetukset vaativat tarkkoja suunnitelmia tehtaalta loppuasiakkaalle. Toimitusketjussa tuotteen useat käsittelykerrat altistavat tuotteen vahingoille. Vahinkoja pyritään ehkäisemään yritysten laatuseurannalla ja henkilökunnan kouluttamisella. Toimitusketjussa vahinkoja kuitenkin syntyy, ja niihin reagoiminen ja niiden analysoiminen ovatkin osa yrityksen tuotekehitystä ja laatuseurantaa.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia satamissa rikkoutuneita paperirullia UPM-Kymmene Oyj:n Kaukaan paperitehtaan osalta ja kuvata rikkoutuneen paperirullan käsittely- ja toimintoprosessia. Tehtäväni oli analysoida tapahtuneita va-hinkoja Kotkan satamissa vuosilta 2008 ja 2009 ja selvittää yleisimmät vahingot ja niiden aiheuttajat. Tutkinta rajoittui Kotkan satamiin, koska Kaukaan paperitehtaan vientitoimituksista suurin osa laivataan Kotkan kautta.
Työn alussa paneuduin vahinkojen kuvaamiseen. Tämän jälkeen tutkin Stevecon vahinkoilmoitukset syöttäen niistä tiedot Exceliin ja muodostaen niistä erilaisia kaavioita ja kuvia analysointia varten. Lisäksi minulla oli käytettävissä Stevecon omia asiakasvahinkoraportteja sekä Kaukaan tehdasjärjestelmästä ajettuja tietoja. Satamavertailuihin sain tiedot UPM Seawaysin tilastoista.
Työn toisena osiona oli kuvata rikkorulliin liittyvää toimintaprosessia ja rikkorullien aiheuttamia ongelmia toimitusketjussa. Rullan rikkoutuminen satamassa korjauskelvottomaksi aiheuttaa monenlaisia toimenpiteitä toimitusketjun eri osa-alueilla. Nopea tiedonkulku tapahtuneesta vahingosta on erittäin tärkeää tehtaalle, jotta tehdas pystyy toimittamaan tuotteet asiakkaalle oikea-aikaisesti ja oikeamääräisinä.
Työn tuloksista voidaan tulkita, että eniten vahinkoja aiheutui trukkikäsittelyssä ja ne kohdistuivat rullan päätyihin ja kulmiin. Huolellisuus rullien käsittelyssä ja hyvä ohjeistus ovat ensiarvoisen tärkeitä seikkoja rullavahinkojen pienentämiseksi. Prosentuaalisesti kokonaisvahinkojen rulla- ja tonnimäärät eivät olleet huomattavia, mutta niistä aiheutunut selvitystyö oli työllistävä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia satamissa rikkoutuneita paperirullia UPM-Kymmene Oyj:n Kaukaan paperitehtaan osalta ja kuvata rikkoutuneen paperirullan käsittely- ja toimintoprosessia. Tehtäväni oli analysoida tapahtuneita va-hinkoja Kotkan satamissa vuosilta 2008 ja 2009 ja selvittää yleisimmät vahingot ja niiden aiheuttajat. Tutkinta rajoittui Kotkan satamiin, koska Kaukaan paperitehtaan vientitoimituksista suurin osa laivataan Kotkan kautta.
Työn alussa paneuduin vahinkojen kuvaamiseen. Tämän jälkeen tutkin Stevecon vahinkoilmoitukset syöttäen niistä tiedot Exceliin ja muodostaen niistä erilaisia kaavioita ja kuvia analysointia varten. Lisäksi minulla oli käytettävissä Stevecon omia asiakasvahinkoraportteja sekä Kaukaan tehdasjärjestelmästä ajettuja tietoja. Satamavertailuihin sain tiedot UPM Seawaysin tilastoista.
Työn toisena osiona oli kuvata rikkorulliin liittyvää toimintaprosessia ja rikkorullien aiheuttamia ongelmia toimitusketjussa. Rullan rikkoutuminen satamassa korjauskelvottomaksi aiheuttaa monenlaisia toimenpiteitä toimitusketjun eri osa-alueilla. Nopea tiedonkulku tapahtuneesta vahingosta on erittäin tärkeää tehtaalle, jotta tehdas pystyy toimittamaan tuotteet asiakkaalle oikea-aikaisesti ja oikeamääräisinä.
Työn tuloksista voidaan tulkita, että eniten vahinkoja aiheutui trukkikäsittelyssä ja ne kohdistuivat rullan päätyihin ja kulmiin. Huolellisuus rullien käsittelyssä ja hyvä ohjeistus ovat ensiarvoisen tärkeitä seikkoja rullavahinkojen pienentämiseksi. Prosentuaalisesti kokonaisvahinkojen rulla- ja tonnimäärät eivät olleet huomattavia, mutta niistä aiheutunut selvitystyö oli työllistävä.