Oppisopimustoimiston kehittämissuunnitelma Case: TTS koulutus
Myrsky, Annikka (2010)
Myrsky, Annikka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102814024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102814024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ideana oli tehdä kehittämissuunnitelma TTS koulutuksen oppisopimustoimistolle. Työn tarkoituksena oli kehittää TTS koulutuksen oppisopimustoiminnasta selkeä, asiakasta palveleva ja viranomaisvelvoitteet täyttävä kokonaisuus.
Opetusministeriön mielestä työpaikalla tapahtuva opiskelu on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi osa ammattiin opiskelemista ja Opetusministeriö korostaa oppisopimuskoulutuksen laadun kehittämistä. TTS koulutus seuraa Opetusministeriön tavoitteita ja haluaa kehittää oppisopimuskoulutusta Opetusministeriön ohjeiden mukaisesti.
Tässä opinnäytteessä tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään kuuluvaa teemahaastattelua. Oppisopimuskoulutus, laatu, palvelu ja asiakkaat olivat haastattelun teemat. Teemojen valintaan vaikuttivat opinnäytteen keskeiset käsitteet. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä, jotka tuntevat oppisopimuskoulutusta, mutta edustivat eri koulutusaloja tai muita osastoja TTS koulutuksessa.
Tutkimusaineiston muodostivat primääriaineistona käytetyt teemahaastattelut ja sekundääriaineistona erilaiset tilastot, tutkimukset, Internet-lähteet ja laaja oppisopimuskoulutukseen liittyvä kirjallinen materiaali.
Tutkimusaineiston perusteella kehittämiskohteiksi valittiin henkilöstöön, asiakaspalveluun, tiedon keruuseen ja viestintään liittyviä asioita. Keskeisinä asioina voidaan mainita, että koulutusaloille tulee nimetä henkilöt, jotka vastaavat oppisopimuskoulutuksen toteutuksesta koulutusaloilla. Asiakaspalvelun parantamiseksi perustetaan palvelunumero ja Internet-sivuille laitetaan kaikki yhteystiedot helposti saataville. Yhtenäinen raportointi ja palautejärjestelmän luominen on laadun kehittämisen kannalta erittäin tärkeää. Tutkimuksessa selvisi myös, että vastaajat kaipasivat selkeitä pelisääntöjä ja toimintaohjeita.
Tutkija teki prosessikuvauksen TTS koulutuksen oppisopimustoiminnasta. Tämä prosessikuvaus ja koko kehittämissuunnitelma on hyvä pohja laadukkaan oppisopimuskoulutuksen järjestämiseen TTS koulutuksessa.
Opetusministeriön mielestä työpaikalla tapahtuva opiskelu on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi osa ammattiin opiskelemista ja Opetusministeriö korostaa oppisopimuskoulutuksen laadun kehittämistä. TTS koulutus seuraa Opetusministeriön tavoitteita ja haluaa kehittää oppisopimuskoulutusta Opetusministeriön ohjeiden mukaisesti.
Tässä opinnäytteessä tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään kuuluvaa teemahaastattelua. Oppisopimuskoulutus, laatu, palvelu ja asiakkaat olivat haastattelun teemat. Teemojen valintaan vaikuttivat opinnäytteen keskeiset käsitteet. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä, jotka tuntevat oppisopimuskoulutusta, mutta edustivat eri koulutusaloja tai muita osastoja TTS koulutuksessa.
Tutkimusaineiston muodostivat primääriaineistona käytetyt teemahaastattelut ja sekundääriaineistona erilaiset tilastot, tutkimukset, Internet-lähteet ja laaja oppisopimuskoulutukseen liittyvä kirjallinen materiaali.
Tutkimusaineiston perusteella kehittämiskohteiksi valittiin henkilöstöön, asiakaspalveluun, tiedon keruuseen ja viestintään liittyviä asioita. Keskeisinä asioina voidaan mainita, että koulutusaloille tulee nimetä henkilöt, jotka vastaavat oppisopimuskoulutuksen toteutuksesta koulutusaloilla. Asiakaspalvelun parantamiseksi perustetaan palvelunumero ja Internet-sivuille laitetaan kaikki yhteystiedot helposti saataville. Yhtenäinen raportointi ja palautejärjestelmän luominen on laadun kehittämisen kannalta erittäin tärkeää. Tutkimuksessa selvisi myös, että vastaajat kaipasivat selkeitä pelisääntöjä ja toimintaohjeita.
Tutkija teki prosessikuvauksen TTS koulutuksen oppisopimustoiminnasta. Tämä prosessikuvaus ja koko kehittämissuunnitelma on hyvä pohja laadukkaan oppisopimuskoulutuksen järjestämiseen TTS koulutuksessa.