Lasketellen seikkailuun! : Lasten elämyksellinen lasketteluretki Ylläksellä.
Määttä, Anna (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101813762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101813762
Tiivistelmä
Määttä, Anna. Lasketellen seikkailuun! Lasten elämyksellinen retki Ylläksellä. Oulu, kevät 2010. 35 sivua, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella 4-10-vuotiaille lapsille soveltuva lasketteluretki, minkä tarkoituksena ei ole laskettelutekniikan oppiminen vaan leikkiminen ja elämysten luominen Ylläksellä. Kriteerinä lasketteluseikkailuun osallistuville pidetään sitä, että lapset osaavat kulkea erilaisissa hisseissä ilman apua. Tämä mahdollistaa sen, että ryhmän vetäjä pystyy viemään ryhmän tunturin laelle sekä tuolihissiin.
Opinnäytetyössä kuvataan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Työssä painotetaan liikunnan ja leikin merkitystä, koska ne ovat tärkeitä lasketteluretken onnistumiselle. Retken aikana leikitään erilaisia leikkejä, jotka tukevat lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kasvua. Esimerkiksi jokainen lapsi pääsee vuorollaan olemaan ryhmän johtaja, jolloin kaikkien muiden on kuunneltava häntä ja seurattava hänen ohjeitaan. Lasketteluseikkailun kautta lapselle pyritään antamaan positiivisia kokemuksia itsestään ja omista taidoistaan. Näiden leikkien ja pelien kautta lapsen liike ja oman ruumiin tuntemus paranee, lapsi oppii ryhmätyötaitoja sekä kasvattaa luottamusta itseensä.
Jatkossa olisi hyvä tietää, miten Lasketteluseikkailu on onnistunut ja, miten sitä voisi parantaa.
Asiasanat: seikkailukasvatus, leikki, laskettelu.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella 4-10-vuotiaille lapsille soveltuva lasketteluretki, minkä tarkoituksena ei ole laskettelutekniikan oppiminen vaan leikkiminen ja elämysten luominen Ylläksellä. Kriteerinä lasketteluseikkailuun osallistuville pidetään sitä, että lapset osaavat kulkea erilaisissa hisseissä ilman apua. Tämä mahdollistaa sen, että ryhmän vetäjä pystyy viemään ryhmän tunturin laelle sekä tuolihissiin.
Opinnäytetyössä kuvataan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Työssä painotetaan liikunnan ja leikin merkitystä, koska ne ovat tärkeitä lasketteluretken onnistumiselle. Retken aikana leikitään erilaisia leikkejä, jotka tukevat lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kasvua. Esimerkiksi jokainen lapsi pääsee vuorollaan olemaan ryhmän johtaja, jolloin kaikkien muiden on kuunneltava häntä ja seurattava hänen ohjeitaan. Lasketteluseikkailun kautta lapselle pyritään antamaan positiivisia kokemuksia itsestään ja omista taidoistaan. Näiden leikkien ja pelien kautta lapsen liike ja oman ruumiin tuntemus paranee, lapsi oppii ryhmätyötaitoja sekä kasvattaa luottamusta itseensä.
Jatkossa olisi hyvä tietää, miten Lasketteluseikkailu on onnistunut ja, miten sitä voisi parantaa.
Asiasanat: seikkailukasvatus, leikki, laskettelu.