Vanhempien näkemyksiä esiopetuksesta Jokelan päiväkodissa : opinnäytetyö
Vierre, Katja (2010)
Vierre, Katja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101113593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101113593
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa, jonka avulla tuetaan lapsen kehitystä, kasvua ja oppimista. Kasvatuskumppanuus on tärkeä osa varhaiskasvatusta ja esiopetusta suunniteltaessa ja toteutettaessa, sillä vanhempien ja hoitohenkilöstön välinen yhteistyö ja tiedonvaihto auttavat tukemaan lapsen ikä-tasoista kehitystä ja oppimista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jokelan päiväkodin esikoululaisten vanhempien näkemyksiä esiopetuksen toimivuudesta ja käytännöistä esiopetuksen kehittämisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytin kyselykaavakkeita, jotka jaettiin vanhemmille keväällä ja syksyllä 2009. Tarkoituksenani oli kartoittaa van-hempien ajatuksia ja odotuksia esiopetukselta.
Kyselyyn vastaaminen jäi vanhemmilta vähäiseksi. Yhteensä 131 kyselystä 27 palau-tettiin ja vastauksista ilmeni, että kasvatuskumppanuuden ja tiedon kulun osalta Joke-lan päiväkodin esiopetustoimintaa voitaisiin kehittää. Muuten vanhemmat olivat pää-sääntöisesti tyytyväisiä esiopetukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jokelan päiväkodin esikoululaisten vanhempien näkemyksiä esiopetuksen toimivuudesta ja käytännöistä esiopetuksen kehittämisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytin kyselykaavakkeita, jotka jaettiin vanhemmille keväällä ja syksyllä 2009. Tarkoituksenani oli kartoittaa van-hempien ajatuksia ja odotuksia esiopetukselta.
Kyselyyn vastaaminen jäi vanhemmilta vähäiseksi. Yhteensä 131 kyselystä 27 palau-tettiin ja vastauksista ilmeni, että kasvatuskumppanuuden ja tiedon kulun osalta Joke-lan päiväkodin esiopetustoimintaa voitaisiin kehittää. Muuten vanhemmat olivat pää-sääntöisesti tyytyväisiä esiopetukseen.