Meidän perhe menee kouluun : vanhempien kokemuksia dysfaattisen lapsen koulunaloituksesta
Melkkilä, Linnea; Illman, Tiina (2010)
Melkkilä, Linnea
Illman, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100713491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100713491
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Illman, Tiina & Melkkilä Linnea. Meidän perhe menee kouluun. Vanhempien kokemuksia dysfaattisen lapsen koulun aloituksesta. Helsinki, syksy 2010, 58 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakoni + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö liittyy Aivohalvaus- ja dysfasialiitto ry:n Meidän perhe menee kouluun –projektiin joka toimi vuosina 2007 – 2009. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka kielellisen kehityshäiriön dysfasian omaavan lapsen vanhemmat kokevat lapsen koulun aloituksen, millaista tukea he ovat saaneet ja mistä tukea voi saada tässä elämänmuutoksessa, kuinka he ovat kokeneet tuen tarpeellisuuden ja millaista tukea he olisivat vielä toivoneet.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimuksessa on käytetty puolistrukturoitua kyselylomaketta. Tutkimusaineistona on viiden kyselylomakkeen, yhteensä seitsemän vanhemman vastaukset. Aineisto on kerätty pääkaupunkiseudulla projektiin osallistuneiden vanhempien vastauksista. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Kielenkehityksen erityisvaikeus dysfasia vaikuttaa niin lapsen kuin hänen vanhempiensa elämään. Tunne-elämän vaikutusten lisäksi dysfasia toi haasteita vanhemmille mietittäessä lapsen kuntoutus- ja koulumuotoa. Aikaa vei myös erilaisten tukitoimien selvittäminen ja saaminen sekä opettelu yhteistyöhön eri alan ammattilaisten kanssa. Koulun aloitus vaikutti koko perheen aikatauluihin ja toi uuden päivärytmin perheeseen. Vertaistuki antoi voimaa vanhemmuuteen ja lapsen koulu-uran aloitusta odotettiin innolla, vaikka
vanhempia huoletti, kuinka lapsi pärjää koulussa, joutuuko hän kiusatuksi ja pysyykö hän oppiaineissa muiden lasten tahdissa.
Asiasanat: Dysfasia, koulukypsyys, vanhemmat, vertaistuki, kvalitatiivinen tutkimus
Illman, Tiina & Melkkilä Linnea. Meidän perhe menee kouluun. Vanhempien kokemuksia dysfaattisen lapsen koulun aloituksesta. Helsinki, syksy 2010, 58 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakoni + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö liittyy Aivohalvaus- ja dysfasialiitto ry:n Meidän perhe menee kouluun –projektiin joka toimi vuosina 2007 – 2009. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka kielellisen kehityshäiriön dysfasian omaavan lapsen vanhemmat kokevat lapsen koulun aloituksen, millaista tukea he ovat saaneet ja mistä tukea voi saada tässä elämänmuutoksessa, kuinka he ovat kokeneet tuen tarpeellisuuden ja millaista tukea he olisivat vielä toivoneet.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimuksessa on käytetty puolistrukturoitua kyselylomaketta. Tutkimusaineistona on viiden kyselylomakkeen, yhteensä seitsemän vanhemman vastaukset. Aineisto on kerätty pääkaupunkiseudulla projektiin osallistuneiden vanhempien vastauksista. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Kielenkehityksen erityisvaikeus dysfasia vaikuttaa niin lapsen kuin hänen vanhempiensa elämään. Tunne-elämän vaikutusten lisäksi dysfasia toi haasteita vanhemmille mietittäessä lapsen kuntoutus- ja koulumuotoa. Aikaa vei myös erilaisten tukitoimien selvittäminen ja saaminen sekä opettelu yhteistyöhön eri alan ammattilaisten kanssa. Koulun aloitus vaikutti koko perheen aikatauluihin ja toi uuden päivärytmin perheeseen. Vertaistuki antoi voimaa vanhemmuuteen ja lapsen koulu-uran aloitusta odotettiin innolla, vaikka
vanhempia huoletti, kuinka lapsi pärjää koulussa, joutuuko hän kiusatuksi ja pysyykö hän oppiaineissa muiden lasten tahdissa.
Asiasanat: Dysfasia, koulukypsyys, vanhemmat, vertaistuki, kvalitatiivinen tutkimus