Näyttötutkintotoiminta ja henkilökohtaistaminen Etelä-Savon ammattiopistossa
Koljonen, Eeva (2008)
Koljonen, Eeva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092413213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092413213
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin aikuisten ammatillisten näyttötutkintojen suorittajille asiakaspalautejärjestelmä Etelä-Savon ammattiopistoon. Opetushallitus edellyttää opintojen ja tutkintosuorituksen joustavuutta ja aiemmin hankitun osaamisen huomioimista. Lomakkeen avulla kerätään tietoa näyttötutkinnon suorittamisen kolmesta vaiheesta: hakeutumisvaihe, näyttötutkinnon suorittaminen ja ammatillisen lisäosaamisen hankkiminen. Palautelomake toimii Webropolohjelmalla nettiselaimen kautta ja siihen ovat vastanneet ammatillisen näyttötutkinnon suorittajat 1.1. – 30.10.2008 välisenä aikana. Kerätty tieto on analysoitu ja arvioitu näyttötutkintojärjestelmän toimivuutta opetushallituksen henkilökohtaistamismääräyksen toteutumisen sekä oppilaitoksen laatujärjestelmän tavoitteiden näkökulmista. Koko oppilaitoksen palautetietoa on verrattu Majoitus-ravitsemis- ja talousalan (Marata) sekä Sosiaali- ja -terveysalan (Sote) tietoihin. Marata – alalla toimitaan ns. yksilöllisen tutkintopolkumallin mukaisesti ja Sotella ryhmäkoulutusmallilla. Mallien erot on kuvattu PAV -menetelmän (Palvelujen Vaikutusten Arviointi) avulla ja kirjoitettu auki. Marata-alalla kehitetty yksilöllinen tutkintopolkumalli on kuvattu. Tutkimustulosten perusteella Esedussa toimitaan henkilökohtaistamismääräyksen mukaisesti ja asiakaspalaute on oppilaitoksen BSC-kortin tavoitetason mukainen (3,8) ja monilta osin ylittää tavoitteet. Yksilöllisen mallin mukaisesti tutkintonsa suorittaneet ovat pääsääntöisesti muita tyytyväisempiä kaikissa kolmessa näyttötutkinnon vaiheessa. Asiakaspalautelomake on toimiva ja sen käyttöä voidaan jatkaa. Lomakkeen avulla saadaan runsaasti tietoa asiakastyytyväisyydestä, sekä tietoa oppilaitoksen toiminnan kehittämiseksi aikuisten toimialalla, klustereissa, tiimeissä ja yksittäisten opettajien toimintaan. Järjestelmä mahdollistaa monipuolisen vertailutiedon saamisen ja käsittelyn. Asiakaspalautteen käsittelyyn on kuitenkin kohdennettava resursseja sekä vastuutettava tiedon käsittely.