Narratiivisuus musiikkivideoissa
Perttunen, Ari (2010)
Perttunen, Ari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091513051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091513051
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin musiikkivideoiden narratiivisuutta lähdekirjallisuuden avulla ja
sovelsin tutkittua tietoa käytännössä tilaustyönä tuotettavan musiikkivideon
käsikirjoittamisessa ja työstämisessä.
Kirjallisessa osuudessa tutkin draaman ja elokuvan perustavanlaatuisia lainalaisuuksia sekä
narratiivisuutta ja narratiivisuuden puutetta musiikkivideoissa. Produktio-osuudessa sovelsin
kirjallisen osuuden käsittelemiä aihealueita musiikkivideon käsikirjoittamisessa.
Käsikirjoittamisen lisäksi produktio-osuuden työvaiheisiin kuuluivat musiikkivideon kuvaus,
3D-objektien mallintaminen, teksturointi, riggaus, skinnaus ja animointi, leikkaus ja
jälkikäsittely. Projektin työstäminen tapahtui suunnittelu- ja kuvausvaiheissa yhteistyössä
asiakkaan kanssa.
Kirjallisen osuuden aikana selvisi, että monet musiikkivideoiden käsikirjoittajat välttelevät
narratiivisuutta musiikkivideoissa, sillä narratiivinen rakenne saa helposti katsojan
ennustamaan mahdollisia tulevia juonenkäänteitä, joka vie katsojan huomion pois musiikista.
Musiikin kuuntelua häiritsevien ominaisuuksien vuoksi monet musiikkivideot usein
välttelevät narratiivisuutta tai käyttävät erilaisia narratiivisia keinoja pitääkseen tarinan
musiikin taustalla ja käyttääkseen sitä korostamaan musiikkia. Täten onkin suositeltavaa
välttää liiallista narratiivisuuden käyttöä musiikkivideoa käsikirjoittaessa.
sovelsin tutkittua tietoa käytännössä tilaustyönä tuotettavan musiikkivideon
käsikirjoittamisessa ja työstämisessä.
Kirjallisessa osuudessa tutkin draaman ja elokuvan perustavanlaatuisia lainalaisuuksia sekä
narratiivisuutta ja narratiivisuuden puutetta musiikkivideoissa. Produktio-osuudessa sovelsin
kirjallisen osuuden käsittelemiä aihealueita musiikkivideon käsikirjoittamisessa.
Käsikirjoittamisen lisäksi produktio-osuuden työvaiheisiin kuuluivat musiikkivideon kuvaus,
3D-objektien mallintaminen, teksturointi, riggaus, skinnaus ja animointi, leikkaus ja
jälkikäsittely. Projektin työstäminen tapahtui suunnittelu- ja kuvausvaiheissa yhteistyössä
asiakkaan kanssa.
Kirjallisen osuuden aikana selvisi, että monet musiikkivideoiden käsikirjoittajat välttelevät
narratiivisuutta musiikkivideoissa, sillä narratiivinen rakenne saa helposti katsojan
ennustamaan mahdollisia tulevia juonenkäänteitä, joka vie katsojan huomion pois musiikista.
Musiikin kuuntelua häiritsevien ominaisuuksien vuoksi monet musiikkivideot usein
välttelevät narratiivisuutta tai käyttävät erilaisia narratiivisia keinoja pitääkseen tarinan
musiikin taustalla ja käyttääkseen sitä korostamaan musiikkia. Täten onkin suositeltavaa
välttää liiallista narratiivisuuden käyttöä musiikkivideoa käsikirjoittaessa.