Vyörytyslaskentamallin rakentaminen Tampereen ammattikorkeakouluun
Salminen, Anu (2010)
Salminen, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090712883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090712883
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa vyörytyslaskentamalli yhdistyneen Tampereen ammattikorkeakoulun ja Pirkanmaan ammattikorkeakoulun muodostamaan ammattikorkeakouluun. Vyörytyslaskentamallilla tarkoitetaan tässä kirjanpidon järjestelmään tallennettavaa laskentamallia, joka antaa säännöt tukitoimintojen kustannusten kohdistamiseen ydintoiminnoille. Vyörytyslaskenta on siten osa kustannuslaskentaa.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimusote. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin benchmarkingia ja haastatteluita. Benchmarkingin avulla selvitettiin toisten ammattikorkeakoulujen käytänteitä kustannuslaskennassa. Haastatteluiden avulla selvitettiin johdon linjaukset ja taloushallinnon ammattilaisten mielipiteet vyörytyslaskentamallia kohtaan. Lisäksi mallin arvioinnissa apuna käytettiin johdon ja budjettivastuullisten haastatteluita.
Rakennetun vyörytyslaskentamallin avulla helpotetaan taloushallinnon laskentatyötä ja saavutetaan yhdistymisen tavoitteena ollutta kustannustehokkuutta. Vyörytyslaskentamallin antamaa kustannustietoa käytetään hyväksi vuosittain opetushallitukselle laadittavassa valtionosuustilityksessä sekä hinnoittelun ja budjettiseurannan apuna. Lisäksi laskemat toimivat perusteluna kilpailuvirastolle siitä, että ammattikorkeakoulu ei vääristä kilpailua maksullisen palvelutoiminnan osalta jättämällä tukitoimintojen kustannukset valtion rahoitettaviksi. Vyörytyskustannusten esittäminen avoimesti lisää kustannustietoisuutta, jota on hyödyllistä parantaa voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa.
Rakennettu vyörytyslaskentamalli otettiin käyttöön ja tallennettiin kirjanpidon järjestelmään toukokuussa 2010. Tietojen avulla laskettua yleiskustannuslisää sovellettiin maksullisen palvelutoiminnan hinnoittelussa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan siten pitää käyttökelpoisina.
Ammattikorkeakouluja on Suomessa noin kolmekymmentä. Benchmarking osoitti, että koulut ovat tehneet vyörytyslaskentaa hyvin eri tavoin. Tämä saattaa asettaa koulut eriarvoiseen asemaan rahoituksen osalta. Tulevaisuudessa on odotettavissa laskentaan yhteneväisempiä linjauksia opetusministeriöltä.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimusote. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin benchmarkingia ja haastatteluita. Benchmarkingin avulla selvitettiin toisten ammattikorkeakoulujen käytänteitä kustannuslaskennassa. Haastatteluiden avulla selvitettiin johdon linjaukset ja taloushallinnon ammattilaisten mielipiteet vyörytyslaskentamallia kohtaan. Lisäksi mallin arvioinnissa apuna käytettiin johdon ja budjettivastuullisten haastatteluita.
Rakennetun vyörytyslaskentamallin avulla helpotetaan taloushallinnon laskentatyötä ja saavutetaan yhdistymisen tavoitteena ollutta kustannustehokkuutta. Vyörytyslaskentamallin antamaa kustannustietoa käytetään hyväksi vuosittain opetushallitukselle laadittavassa valtionosuustilityksessä sekä hinnoittelun ja budjettiseurannan apuna. Lisäksi laskemat toimivat perusteluna kilpailuvirastolle siitä, että ammattikorkeakoulu ei vääristä kilpailua maksullisen palvelutoiminnan osalta jättämällä tukitoimintojen kustannukset valtion rahoitettaviksi. Vyörytyskustannusten esittäminen avoimesti lisää kustannustietoisuutta, jota on hyödyllistä parantaa voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa.
Rakennettu vyörytyslaskentamalli otettiin käyttöön ja tallennettiin kirjanpidon järjestelmään toukokuussa 2010. Tietojen avulla laskettua yleiskustannuslisää sovellettiin maksullisen palvelutoiminnan hinnoittelussa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan siten pitää käyttökelpoisina.
Ammattikorkeakouluja on Suomessa noin kolmekymmentä. Benchmarking osoitti, että koulut ovat tehneet vyörytyslaskentaa hyvin eri tavoin. Tämä saattaa asettaa koulut eriarvoiseen asemaan rahoituksen osalta. Tulevaisuudessa on odotettavissa laskentaan yhteneväisempiä linjauksia opetusministeriöltä.