Laurea Leppävaaraan Reilun Kaupan korkeakoulu arvonimi
Willadsen-Känkänen, Meri (2010)
Willadsen-Känkänen, Meri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082912803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082912803
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka Laurea Leppävaaraan saataisiin Reilun kaupan korkeakoulu – arvonimi. Aiheeseen perehdyttiin tutkimalla mitä on Reilu kauppa, mitä on vastuullinen liiketoiminta, mitä Reilun kaupan tuotteita on mahdollista saada kahvilaan sekä mitkä ovat kriteerit Reilun kaupan korkeakoulu – arvonimelle. Lähteenä käytettiin kirjallisuutta sekä internetiä. Lisäksi tehtiin benchmarking – vierailuja joiden tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Vierailut tehtiin kevään 2010 aikana kahvila Portaaliin Helsinkiin sekä kahvila Jyvä & Kipinään Keravalle. Yritykset valittiin tutkimukseen, koska molemmissa yrityksissä käytetään laajasti Reilun kaupan tuotteita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, jonka apuna käytettiin benchmarking – vierailuja sekä teemahaastattelua. Teemahaastattelu kysymykset lähetettiin haastateltaville ennen benchmarking – vierailuja. Kahvila Portaalin teemahaastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin. Kahvila Jyvä & Kipinän omistaja oli vastannut teemahaastattelun kysymyksiin valmiiksi, joten tulokset kirjoitettiin puhtaaksi suoraan word – tiedostosta sekä omista muistiinpanoista. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoitiin ja teemoitettiin. Tulokset esitetään teemoittain. Teemana ovat asiakastyytyväisyys, kannattavuus, Reilun kaupan tuotteet ja tavarantoimitus. Tulokseksi saatiin kattavasti tietoa siitä, mitä täytyy ottaa huomioon kun kahvilassa käytetään Reilun kaupan tuotteita, ja mitä täytyy ottaa huomioon kun kahviaan hankitaan Reilun kaupan tuotteita. Benchmarking – vierailujen tarkoituksena oli hakea niitä tietoja, joita ei kirjallisuudesta ole mahdollista saada. Tulokseksi saatiin kattavasti tietoa kahviloiden asiakastyytyväisyydestä, Reilun kaupan tuotteista sekä tavarantoimituksesta. Kannattavuus teemasta saatiin erittäin hyviä tuloksia. Kaikkien tuloksien pohjalta kirjoitettiin kehitysehdotuksia Laurea Leppävaaran kahvilaan Café Beat:iin.
Tutkimuksesta saatua tietoa sekä tuloksia voidaan käyttää hyödyksi kun Laurea Leppävaara aloittaa hankkeen, jolla saataisiin Laurea Leppävaaraan Reilun kaupan
korkeakoulu – arvonimi. Kannatustyöryhmä, joka tullaan perustamaan hankkeen alussa, ei tarvitse selvittää jokaista yksityiskohtaa arvonimen hankkimisessa, vaan he voivat keskittyä käytännön ratkaisuihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, jonka apuna käytettiin benchmarking – vierailuja sekä teemahaastattelua. Teemahaastattelu kysymykset lähetettiin haastateltaville ennen benchmarking – vierailuja. Kahvila Portaalin teemahaastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin. Kahvila Jyvä & Kipinän omistaja oli vastannut teemahaastattelun kysymyksiin valmiiksi, joten tulokset kirjoitettiin puhtaaksi suoraan word – tiedostosta sekä omista muistiinpanoista. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoitiin ja teemoitettiin. Tulokset esitetään teemoittain. Teemana ovat asiakastyytyväisyys, kannattavuus, Reilun kaupan tuotteet ja tavarantoimitus. Tulokseksi saatiin kattavasti tietoa siitä, mitä täytyy ottaa huomioon kun kahvilassa käytetään Reilun kaupan tuotteita, ja mitä täytyy ottaa huomioon kun kahviaan hankitaan Reilun kaupan tuotteita. Benchmarking – vierailujen tarkoituksena oli hakea niitä tietoja, joita ei kirjallisuudesta ole mahdollista saada. Tulokseksi saatiin kattavasti tietoa kahviloiden asiakastyytyväisyydestä, Reilun kaupan tuotteista sekä tavarantoimituksesta. Kannattavuus teemasta saatiin erittäin hyviä tuloksia. Kaikkien tuloksien pohjalta kirjoitettiin kehitysehdotuksia Laurea Leppävaaran kahvilaan Café Beat:iin.
Tutkimuksesta saatua tietoa sekä tuloksia voidaan käyttää hyödyksi kun Laurea Leppävaara aloittaa hankkeen, jolla saataisiin Laurea Leppävaaraan Reilun kaupan
korkeakoulu – arvonimi. Kannatustyöryhmä, joka tullaan perustamaan hankkeen alussa, ei tarvitse selvittää jokaista yksityiskohtaa arvonimen hankkimisessa, vaan he voivat keskittyä käytännön ratkaisuihin.