Haaga Instituutin maineen lähteillä : Vuorovaikutteinen ja osallistava henkilöstöviestintä asiantuntijaorganisaatiossa
Aunola, Elisa (2007)
Aunola, Elisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082412731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082412731
Tiivistelmä
Työ ja työyhteisö ovat osa asiantuntijan identiteettiä. Asiantuntija on kiinnostunut edustamansa organisaation toiminnasta ja haluaa osallistua siellä käytävään keskusteluun. Siksi asiantuntijaorganisaation henkilöstöviestinnän tulee olla vuorovaikutteista ja osallistavaa perinteisen yksisuuntaisen lähettäjä-vastaanottaja-asetelman sijasta.
Haaga Instituutti, virallisesti HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Hotelli-, ravintola- ja matkailualan koulutusyksikkö, on asiantuntijaorganisaatio. Siellä on panostettu vuoden 2007 aikana vuorovaikutteiseen ja osallistavaan viestintään henkilöstön toivomuksesta. Kohderyh-mälähtöisellä viestinnällä on tarkoitus parantaa henkilöstön viestintätyytyväisyyttä ja sen myötä työtyytyväisyyttä ja –motivaatiota.
Työntekijöiden positiivisen suhtautumisen merkitys korostuu palveluita tarjoavissa asiantuntijaorganisaatioissa. Työntekijät ja heidän osaamisensa on yrityksen pääomaa, jota ilman yritystä ei olisi olemassa. Yrityksen maine syntyy kohtaamisissa ja vuorovaikutustilanteissa, joita sen henkilöstö luo eri sidosryhmien kanssa. Myös työntekijöiden omat ns. lähiverkot ovat merkityksellisiä maineenrakentumisessa organisaation ulkopuolella.
Tämän hankkeen tavoite on kehittää Haaga Instituutin henkilöstöviestintää. Hankkeessa sovelletaan Elisa Juholinin Työyhteisöviestinnän uutta agendaa tavoitteena löytää kohdeorganisaatioon sopivia vuorovaikutteisia ja osallistavia viestinnän keinoja. Hankkeessa raportoidaan vuoden 2007 aikana toteutetusta henkilöstöviestinnästä ja arvioidaan sen onnistumista. Saadun palautteen perusteella annetaan kehittämisehdotuksia vuoden 2008 henkilöstöviestinnälle.
Tämä hanke on toimintatutkimus, jossa tutkija pyrkii parantamaan viestintää saamansa palautteen perusteella tutkimuksen toteuttamisen eli mallin soveltamisen rinnalla. Henkilöstön kuuntelu ja kehittävä ote päivittäiseen työhön painottuvat tutkimusmenetelminä.
Haaga Instituutin henkilöstöltä saadun palautteen perusteella Työyhteisöviestinnän uusi agenda puolustaa paikkaansa asiantuntijaorganisaation viestinnän toimintatapana.
Haaga Instituutti, virallisesti HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Hotelli-, ravintola- ja matkailualan koulutusyksikkö, on asiantuntijaorganisaatio. Siellä on panostettu vuoden 2007 aikana vuorovaikutteiseen ja osallistavaan viestintään henkilöstön toivomuksesta. Kohderyh-mälähtöisellä viestinnällä on tarkoitus parantaa henkilöstön viestintätyytyväisyyttä ja sen myötä työtyytyväisyyttä ja –motivaatiota.
Työntekijöiden positiivisen suhtautumisen merkitys korostuu palveluita tarjoavissa asiantuntijaorganisaatioissa. Työntekijät ja heidän osaamisensa on yrityksen pääomaa, jota ilman yritystä ei olisi olemassa. Yrityksen maine syntyy kohtaamisissa ja vuorovaikutustilanteissa, joita sen henkilöstö luo eri sidosryhmien kanssa. Myös työntekijöiden omat ns. lähiverkot ovat merkityksellisiä maineenrakentumisessa organisaation ulkopuolella.
Tämän hankkeen tavoite on kehittää Haaga Instituutin henkilöstöviestintää. Hankkeessa sovelletaan Elisa Juholinin Työyhteisöviestinnän uutta agendaa tavoitteena löytää kohdeorganisaatioon sopivia vuorovaikutteisia ja osallistavia viestinnän keinoja. Hankkeessa raportoidaan vuoden 2007 aikana toteutetusta henkilöstöviestinnästä ja arvioidaan sen onnistumista. Saadun palautteen perusteella annetaan kehittämisehdotuksia vuoden 2008 henkilöstöviestinnälle.
Tämä hanke on toimintatutkimus, jossa tutkija pyrkii parantamaan viestintää saamansa palautteen perusteella tutkimuksen toteuttamisen eli mallin soveltamisen rinnalla. Henkilöstön kuuntelu ja kehittävä ote päivittäiseen työhön painottuvat tutkimusmenetelminä.
Haaga Instituutin henkilöstöltä saadun palautteen perusteella Työyhteisöviestinnän uusi agenda puolustaa paikkaansa asiantuntijaorganisaation viestinnän toimintatapana.