Elinikäinen oppiminen ammatillisen opettajan työssäjaksamisen näkökulmasta
Pulkkinen, Mikko; Jurvanen, Jussi; Juvonen, Mari; Turtiainen, Jari (2010)
Pulkkinen, Mikko
Jurvanen, Jussi
Juvonen, Mari
Turtiainen, Jari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010080412640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010080412640
Tiivistelmä
Tässä kehityshankkeessa tarkasteltiin ammatillisten opettajien tilannetta yleisesti muut-tuvan yhteiskunnan tuomien muutosten ympäröimänä. Tarkastelun alla oli myös millai-nen on opettajien ammatillinen pätevyys, miten he suhtautuvat ammatilliseen täyden-nyskoulutukseen ja miten he kokevat ammatillisen täydennyskoulutuksen omien oppi-laitosten ja esimiesten toimesta.
Tutkimuksessa kysyttiin myös miten opettajat kokevat lisäkoulutuksen vaikutuksen hei-dän työssäjaksamiseen, -kehittymiseen sekä koko työyhteisön ja oppilaitoksen kehitty-miseen
Tutkimuksen tulosten valossa voidaan lyhyesti sanoa, että opettajien työssäjaksamiseen voidaan vaikuttaa paljolti antamalla mahdollisuus kehittää omaa osaamista työuran ai-kana. Kyseessä voi olla pedagoginen tai substanssiosaamisen koulutus, mutta koulutuk-seen osallistuminen tulisi olla omaehtoista
Tutkimuksessa kysyttiin myös miten opettajat kokevat lisäkoulutuksen vaikutuksen hei-dän työssäjaksamiseen, -kehittymiseen sekä koko työyhteisön ja oppilaitoksen kehitty-miseen
Tutkimuksen tulosten valossa voidaan lyhyesti sanoa, että opettajien työssäjaksamiseen voidaan vaikuttaa paljolti antamalla mahdollisuus kehittää omaa osaamista työuran ai-kana. Kyseessä voi olla pedagoginen tai substanssiosaamisen koulutus, mutta koulutuk-seen osallistuminen tulisi olla omaehtoista