Soitonopetusta kuulovammaiselle
Kojo, Antti-Ville (2009)
Kojo, Antti-Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112574
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä on kuvailla opettamiseen liittyviä toimintatapoja ja erityisen tuen tarpeita, joita soitonopettajan on hyvä huomioida, kun oppilas on kuulovammainen. Työn tutkimusosassa selvitetään, kuinka kuulemiseen liittyvät ongelmat vaikuttavat musiikin oppimiseen ja opettamiseen sekä yleisesti opetustilanteeseen. Olen toiminut kitaransoitonopettajana Haukkarannan koulussa lukuvuoden 2008-2009 ajan tavoitteenani tutkia myös, kuinka kitara soveltuu kuulovammaisen instrumentiksi. Kirjallisen lähdemateriaalin ja omien kokemusteni perusteella kuulovammaiset voivat muun muassa teknisiä apuvälineitä ja oikeita opetusmenetelmiä käyttäen olla potentiaalisia musiikin ja kitaransoiton oppijoita. Opettajan on kiinnitettävä huomiota muun muassa musiikin havainnollistamiseen, teknisten laitteiden käyttöön sekä oppilaan oppimisen edellytyksiin. Myös esteettömän opiskeluympäristön luominen sekä opetuksen ja arvioinnin yksilöllistäminen tuovat opetukselle haasteita. Kuulovammaisen soitto-oppilaan opiskelu on siis riippuvaista paitsi oppilaan omista kyvyistä ja opettajan opetustaidoista, myös musiikkiopiston ja opetussuunnitelman tarjoamista mahdollisuuksista.