Linja-auton eri muotomallien ilmanvastuksen tutkiminen
Nurmi, Ville (2010)
Nurmi, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062412517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062412517
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia linja-auton kolmen erilaisen keula- ja perämallin ilmanvastusta tietokoneavusteisen virtauslaskennan avulla. Näiden mallien tuloksia vertailtiin sitten keskenään ja pääteltiin, mitkä asiat tekevät mallista hyvän. Työssä tutkittiin myös virtauslaskennan teoriaa ja tutustuttiin virtauslaskentaohjelmistoon. Aihepiiri on vielä yleisellä tasolla melko tuntematon, joten työn oli myös tarkoitus tarjota yksinkertaista tietoa ja ohjeita miten tietokoneavusteista virtauslaskentaa olisi hyvä lähestyä.
Työssä käytettiin laskennan valmisteluun ja tulosten tarkasteluun ANSYS Workbench -ohjelmistoa, jonka CFX-lisäosan avulla virtauslaskenta suoritettiin. Workbenchin ja CFX:n avulla suoritettiin virtauslaskentaprosessin viidestä työvaiheesta neljä: geometrian valmistelu, elementtiverkon luonti, esitietojen syöttäminen laskentaa varten ja tulosten tarkastelu. Yksi vaihe eli itse laskenta suoritettiin Tieteen tietotekniikan keskuksen supertietokoneen avulla. Tutkittavat ilmanvastusmallit saatiin Kabus Oy:ltä.
Tuloksia tutkittiin ANSYSin CFX-Post-osiossa. Tutkittavia asioita olivat malleihin vaikuttavat painejakaumat ja syntyvät virtaukset.
Työstä havaittiin, että tietokoneavusteinen virtauslaskenta on nopea ja halpa tapa tutkia ajoneuvon ulkopuolisia virtauksia. Työstä olisi tarkoitus olla hyötyä opiskelijoille sekä ajoneuvojen valmistajille.
Tämä työ sisältää luottamuksellisia asioita, jotka on poistettu työn julkisesta versiosta.
Työssä käytettiin laskennan valmisteluun ja tulosten tarkasteluun ANSYS Workbench -ohjelmistoa, jonka CFX-lisäosan avulla virtauslaskenta suoritettiin. Workbenchin ja CFX:n avulla suoritettiin virtauslaskentaprosessin viidestä työvaiheesta neljä: geometrian valmistelu, elementtiverkon luonti, esitietojen syöttäminen laskentaa varten ja tulosten tarkastelu. Yksi vaihe eli itse laskenta suoritettiin Tieteen tietotekniikan keskuksen supertietokoneen avulla. Tutkittavat ilmanvastusmallit saatiin Kabus Oy:ltä.
Tuloksia tutkittiin ANSYSin CFX-Post-osiossa. Tutkittavia asioita olivat malleihin vaikuttavat painejakaumat ja syntyvät virtaukset.
Työstä havaittiin, että tietokoneavusteinen virtauslaskenta on nopea ja halpa tapa tutkia ajoneuvon ulkopuolisia virtauksia. Työstä olisi tarkoitus olla hyötyä opiskelijoille sekä ajoneuvojen valmistajille.
Tämä työ sisältää luottamuksellisia asioita, jotka on poistettu työn julkisesta versiosta.