Hankintapalvelun laatu : Kyselytutkimus Kalannin ja Uudenkaupungin metsänhoitoyhdistyksen hankintapalvelun laadusta
Mäkinen, Rauno (2010)
Mäkinen, Rauno
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062312493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062312493
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli hankintapalvelun laatu. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää metsänomistajien tyytyväisyys Kalannin ja Uudenkaupungin metsänhoitoyhdistyksen hankintapalvelun laatuun. Tässä tutkimuksessa hankintapalveluna pidettiin suoritettujen hakkuiden suunnittelua, hakkuun toteutusta ja mahdollisia hakkuun jälkeisiä toimia.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Tutkimusta varten 100:lle metsänhoitoyhdistyksen hankintapalvelua käyttäneelle metsänomistajalle lähetettiin kysely. Kyselytutkimukseen valittiin metsänomistajia, jotka olivat käyttäneet yhdistyksen hankintapalvelua vuosina 2006 - 2009.
Kyselyyn vastasi 53 metsänomistajaa. Heistä valtaosa (79 %) oli miehiä ja iältään suurin osa (52%) edusti yli 60-vuotiaita. Yhdistykseltään saamaansa palvelua suurin osa (62 %) metsänomistajista arvioi arvosanalla hyvä. Tyydyttäväksi palvelun arvioi 10 % vastaajista. Metsänhoidonneuvojien ammattitaitoa suurin osa (49 %) arvioi arvosanalla kiitettävä. Mahdollisuuksiaan vaikuttaa leimikon rajaukseen ja suunnitteluun metsänomistajat pitivät suurina. Poikkeuksina tähän oli naismetsänomistajien ja palkansaajien arviot (20 % vastaajista katsoi, että he olivat vailla vaikutusmahdollisuuksia).
Hakkuukoneketjun korjuujälkeä arvioitiin arvosanalla hyvä (66 % vastaajista).Myös metsäkoneenkuljettajien ammattitaitoa suurin osa (71 %) arvioi arvosanalla hyvä. Tukki- ja kuitupuu jakauma oli metsänomistajien mielestä täysin odotusten mukainen (49 %).Kantorahatuloon ei oltu täysin tyytyväisiä. Kuitenkin 94 % aikoo tulevaisuudessa käyttää metsänhoitoyhdistyksen hankintapalvelua.
Metsänomistajat arvostivat tutkimuksen mukaan; metsänhoidonneuvojien ammattitaitoa, mahdollisuuksiaan vaikuttaa leimikon suunnitteluun ja palvelun hinta ja laatu - suhdetta. Tyytyväisiä oltiin hakkuun lopputulokseen, ja harvennuksen voimakkuuteen. Tyytymättömiä oltiin lähinnä korjuujälkeen, tosin siihenkin 80 % antoi arvosanaksi hyvä tai kiitettävä.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Tutkimusta varten 100:lle metsänhoitoyhdistyksen hankintapalvelua käyttäneelle metsänomistajalle lähetettiin kysely. Kyselytutkimukseen valittiin metsänomistajia, jotka olivat käyttäneet yhdistyksen hankintapalvelua vuosina 2006 - 2009.
Kyselyyn vastasi 53 metsänomistajaa. Heistä valtaosa (79 %) oli miehiä ja iältään suurin osa (52%) edusti yli 60-vuotiaita. Yhdistykseltään saamaansa palvelua suurin osa (62 %) metsänomistajista arvioi arvosanalla hyvä. Tyydyttäväksi palvelun arvioi 10 % vastaajista. Metsänhoidonneuvojien ammattitaitoa suurin osa (49 %) arvioi arvosanalla kiitettävä. Mahdollisuuksiaan vaikuttaa leimikon rajaukseen ja suunnitteluun metsänomistajat pitivät suurina. Poikkeuksina tähän oli naismetsänomistajien ja palkansaajien arviot (20 % vastaajista katsoi, että he olivat vailla vaikutusmahdollisuuksia).
Hakkuukoneketjun korjuujälkeä arvioitiin arvosanalla hyvä (66 % vastaajista).Myös metsäkoneenkuljettajien ammattitaitoa suurin osa (71 %) arvioi arvosanalla hyvä. Tukki- ja kuitupuu jakauma oli metsänomistajien mielestä täysin odotusten mukainen (49 %).Kantorahatuloon ei oltu täysin tyytyväisiä. Kuitenkin 94 % aikoo tulevaisuudessa käyttää metsänhoitoyhdistyksen hankintapalvelua.
Metsänomistajat arvostivat tutkimuksen mukaan; metsänhoidonneuvojien ammattitaitoa, mahdollisuuksiaan vaikuttaa leimikon suunnitteluun ja palvelun hinta ja laatu - suhdetta. Tyytyväisiä oltiin hakkuun lopputulokseen, ja harvennuksen voimakkuuteen. Tyytymättömiä oltiin lähinnä korjuujälkeen, tosin siihenkin 80 % antoi arvosanaksi hyvä tai kiitettävä.