Verkkosivuston suunnittelu ja toteutus Morsiuspukuliike Haavemaalle
Siltaloppi, Suvi (2010)
Siltaloppi, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061812389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061812389
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Seinäjoella sijaitsevalle Morsiuspukuliike Haavemaalle uusi verkkosivusto. Yrityksen verkkosivusto kaipasi niin uutta ilmettä kuin sisällön ja informatiivisuuden laajentamista. Tarkoituksena oli toteuttaa uudet, käytettävyydeltään toimivat verkkosivut.
Tutkimus toteutettiin tutustumalla verkkosivujen suunnitteluun käytettävyyden näkökulmasta. Tiedonkeruutapana oli sähköinen kysely, joka julkaistiin yrityksen verkkosivustolla. Kyselyn avulla haluttiin selvittää asiakkaiden mielipiteitä sen hetkisistä verkkosivuista. Kyselyn avulla selvisi, että asiakkaat kaipasivat sivuille mm. hintatietoja, kuvia ja tarkempaa informaatiota yrityksen palveluista.
Sivuston suunnittelu aloitettiin teoriaan tutustumisen ja kyselyn tuloksien selvittämisen jälkeen. Verkkosivustolle suunniteltiin uusi visuaalinen ilme ja selkeytettiin sivun rakennetta asettelemalla kuvat ja tekstit yhteneväisiksi sivulta toiselle siirryttäessä. Sisältöä laajennettiin lisäämällä sivustolle yritysesittely, palautelomake ja usein kysyttyä – palsta.
Sivuista tuli tutkimuksen avulla sisällöltään laajemmat ja informatiivisemmat, huomioiden palvelun käytettävyys. Yritysesittelyn julkaiseminen sivustolla muodostaa luotettavamman kuvan yrityksestä ja erilaiset yhteydenpitomahdollisuudet kannustavat kaksisuuntaiseen viestintään yrityksen ja sen asiakkaiden välillä. Verkkosivusto ei kuitenkaan ole koskaan lopullisesti valmis, vaan sitä on kehitet-tävä jatkuvasti.
Tutkimus toteutettiin tutustumalla verkkosivujen suunnitteluun käytettävyyden näkökulmasta. Tiedonkeruutapana oli sähköinen kysely, joka julkaistiin yrityksen verkkosivustolla. Kyselyn avulla haluttiin selvittää asiakkaiden mielipiteitä sen hetkisistä verkkosivuista. Kyselyn avulla selvisi, että asiakkaat kaipasivat sivuille mm. hintatietoja, kuvia ja tarkempaa informaatiota yrityksen palveluista.
Sivuston suunnittelu aloitettiin teoriaan tutustumisen ja kyselyn tuloksien selvittämisen jälkeen. Verkkosivustolle suunniteltiin uusi visuaalinen ilme ja selkeytettiin sivun rakennetta asettelemalla kuvat ja tekstit yhteneväisiksi sivulta toiselle siirryttäessä. Sisältöä laajennettiin lisäämällä sivustolle yritysesittely, palautelomake ja usein kysyttyä – palsta.
Sivuista tuli tutkimuksen avulla sisällöltään laajemmat ja informatiivisemmat, huomioiden palvelun käytettävyys. Yritysesittelyn julkaiseminen sivustolla muodostaa luotettavamman kuvan yrityksestä ja erilaiset yhteydenpitomahdollisuudet kannustavat kaksisuuntaiseen viestintään yrityksen ja sen asiakkaiden välillä. Verkkosivusto ei kuitenkaan ole koskaan lopullisesti valmis, vaan sitä on kehitet-tävä jatkuvasti.