Runsain eväin maailmalle : pk-yrityksen kansainvälistymisstrategian kehittäminen
Hurme, Mikko (2010)
Hurme, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061612271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061612271
Tiivistelmä
Maailmalla vallitsevan taloudellisen taantuman myötä, niin suurien kuin pientenkin yritysten vienti on romahtanut radikaalisti joka puolella. Tilanteen paikkaamiseksi Suomi tarvitsee pikaisesti uusia vakavasti kasvuhakuisia yrityksiä, jotka tavoittelevat uusia ulkomaisia markkinoita ja kasvun myötä turvaisivat suomalaisia työpaikkoja. Jotta taantuman kääntyessä markkinoille pääsy olisi helpompaa ja yleensäkin mahdollista tulee Suomen pk-yritysten ryhtyä hyvissä ajoin ajattelemaan toimintaansa kansainvälisesti ja ryhtyä kehittämään omia viennin ja kansainvälistymisen asettamia edellytyksiä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää suomalaisen pk-yrityksen kansainvälistymisstrategiaa kartoittamalla ja analysoimalla eri vienninedistämiskeinoja. Teoriaosuudessa käsitellään yrityksen kansainvälistymistä yleisellä tasolla, painottaen kansainvälistymisen edellytyksiä ja vaihtoehtoisia operaatiomuotoja. Empiriaosuudessa tutkitaan samoja asioita syvällisemmin ja yksityiskohtaisemmin konepajateollisuuden pk-yrityksen Stairon Oy:n näkökulmasta. Stairon Oy toimii suurten kansainvälisten teknologiateollisuusyritysten järjestelmätoimittajana ja valmistaa asiakastarpeiden mukaisia kokonaisjärjestelmiä ja komponentteja. Yritys on erikoistunut paperikoneiden ilmajärjestelmälaitteiden valmistukseen ja on voimakkaasti halukas siirtymään uusille ulkomaisille markkinoille ja eri toimialoille. Tutkimuksen empiriaosuus perustuu tutkimuksen kohdeyrityksen sisäisten dokumenttien analysointiin, avainhenkilöiden kyselylomakehaastatteluun, avoimeen haastatteluun sekä tutkijan osallistuvaan havainnointiin.
Tulokset osoittavat, että yrityksillä on kansainvälistyessään useita eri operaatiomuotoja ja niiden yhdistelmiä, joista valita sopivin. Kansainvälistyminen tuo yrityksille kuitenkin lukuisia uusia edellytyksiä, joihin yritysten tulee löytää riittävästi vahvuuksia, jotta menestyminen olisi mahdollista oli operaatiomuoto mikä tahansa. Suunniteltaessa kansainvälistymistä yritysten tulee kriittisesti ja puolueettomasti arvioida omat resurssinsa ja näin kartoittaa kehitettävät alueet. Usein kaikkia tarvittavia resursseja ei löydy heti yritykseltä itseltään, jolloin erinomaisena ratkaisuna toimii tämän päivän ilmiö verkostoituminen. Verkostoituminen tuo toiminnalle resursseja, laajuutta, kokemusta ja uskottavuutta sekä auttaa erottumaan kilpailijoista kilpailukykyisesti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää suomalaisen pk-yrityksen kansainvälistymisstrategiaa kartoittamalla ja analysoimalla eri vienninedistämiskeinoja. Teoriaosuudessa käsitellään yrityksen kansainvälistymistä yleisellä tasolla, painottaen kansainvälistymisen edellytyksiä ja vaihtoehtoisia operaatiomuotoja. Empiriaosuudessa tutkitaan samoja asioita syvällisemmin ja yksityiskohtaisemmin konepajateollisuuden pk-yrityksen Stairon Oy:n näkökulmasta. Stairon Oy toimii suurten kansainvälisten teknologiateollisuusyritysten järjestelmätoimittajana ja valmistaa asiakastarpeiden mukaisia kokonaisjärjestelmiä ja komponentteja. Yritys on erikoistunut paperikoneiden ilmajärjestelmälaitteiden valmistukseen ja on voimakkaasti halukas siirtymään uusille ulkomaisille markkinoille ja eri toimialoille. Tutkimuksen empiriaosuus perustuu tutkimuksen kohdeyrityksen sisäisten dokumenttien analysointiin, avainhenkilöiden kyselylomakehaastatteluun, avoimeen haastatteluun sekä tutkijan osallistuvaan havainnointiin.
Tulokset osoittavat, että yrityksillä on kansainvälistyessään useita eri operaatiomuotoja ja niiden yhdistelmiä, joista valita sopivin. Kansainvälistyminen tuo yrityksille kuitenkin lukuisia uusia edellytyksiä, joihin yritysten tulee löytää riittävästi vahvuuksia, jotta menestyminen olisi mahdollista oli operaatiomuoto mikä tahansa. Suunniteltaessa kansainvälistymistä yritysten tulee kriittisesti ja puolueettomasti arvioida omat resurssinsa ja näin kartoittaa kehitettävät alueet. Usein kaikkia tarvittavia resursseja ei löydy heti yritykseltä itseltään, jolloin erinomaisena ratkaisuna toimii tämän päivän ilmiö verkostoituminen. Verkostoituminen tuo toiminnalle resursseja, laajuutta, kokemusta ja uskottavuutta sekä auttaa erottumaan kilpailijoista kilpailukykyisesti.