Mankeliin menevän hakevirran optimointi
Leinonen, Janne (2010)
Leinonen, Janne
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512208
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli lisätä hakemankelille menevän hakevirran määrää. Hakkeen mankeloinnin toivottiin auttavan keittolipeän imeytymistä hakepaloihin ja vähentävän rejektin määrää. Lisäksi tutkin työssäni molempien seulojen käyttäytymistä erisuuruisilla hakevirroilla.
Seulojen ja hakemankelin toimintaa tutkin kuvaamalla laitteita videokameralla normaaliajossa ja tekemällä hallittuja koeajoja. Tutkimalla kuvaamaani materiaalia selvitin, kuinka ylisuuri seula käyttäytyy eri hakevirroilla ja hihnan nopeuksilla. Ylipaksu seulan toimintaa tutkittiin eri hakevirroilla. Koeajoilla selvitin, kuinka suuren määrän haketta mankeli voi käsitellä ja kuinka mankelin telojen moottoreiden kuormittuminen käyttäytyy.
Tutkimalla ylisuuren seulan toimintaa huomasin, kuinka tietyllä hakkeen irtokuutiotilavuudella ja haketta syöttävällä hihnan nopeudella seula on ongelmissa. Ylipaksun seulan toimintaa tutkiessani huomasin, kuinka suuret hakevirrat kulkevat kauemmaksi seulassa kuin pienemmät hakevirrat. Tämä havainto on tärkeä, sillä hakemankeli sijaitsee ylipaksun seulan alla viimeisten kiekkojen alla. Hakemankelin koeajossa sain selvitettyä, kuinka suuren määrän haketta mankeli voi käsitellä mankelille menevää hakevirtaa säätävän säätöluukun ollessa täysin auki.
Tekemäni koeajon avulla pystyin suunnittelemaan mankelille menevää hakevirtaa säätävän säätöluukun säätölogiikan uudestaan. Uudella säätöluukun säätölogiikalla saadaan hakemankeliin menemään maksimaalinen määrä haketta ilman mankelin telojen moottoreiden liiallista kuormittumista. Mankeloidun hakkeen määrän lisääntymisen vaikutusta rejektin määrään en ehtinyt tutkia.
Seulojen ja hakemankelin toimintaa tutkin kuvaamalla laitteita videokameralla normaaliajossa ja tekemällä hallittuja koeajoja. Tutkimalla kuvaamaani materiaalia selvitin, kuinka ylisuuri seula käyttäytyy eri hakevirroilla ja hihnan nopeuksilla. Ylipaksu seulan toimintaa tutkittiin eri hakevirroilla. Koeajoilla selvitin, kuinka suuren määrän haketta mankeli voi käsitellä ja kuinka mankelin telojen moottoreiden kuormittuminen käyttäytyy.
Tutkimalla ylisuuren seulan toimintaa huomasin, kuinka tietyllä hakkeen irtokuutiotilavuudella ja haketta syöttävällä hihnan nopeudella seula on ongelmissa. Ylipaksun seulan toimintaa tutkiessani huomasin, kuinka suuret hakevirrat kulkevat kauemmaksi seulassa kuin pienemmät hakevirrat. Tämä havainto on tärkeä, sillä hakemankeli sijaitsee ylipaksun seulan alla viimeisten kiekkojen alla. Hakemankelin koeajossa sain selvitettyä, kuinka suuren määrän haketta mankeli voi käsitellä mankelille menevää hakevirtaa säätävän säätöluukun ollessa täysin auki.
Tekemäni koeajon avulla pystyin suunnittelemaan mankelille menevää hakevirtaa säätävän säätöluukun säätölogiikan uudestaan. Uudella säätöluukun säätölogiikalla saadaan hakemankeliin menemään maksimaalinen määrä haketta ilman mankelin telojen moottoreiden liiallista kuormittumista. Mankeloidun hakkeen määrän lisääntymisen vaikutusta rejektin määrään en ehtinyt tutkia.