Seudulliset yrityspalvelut -verkoston kehittäminen Kanta- ja Päijät-Hämeessä
Järvinen, Riikka (2010)
Järvinen, Riikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412157
Tiivistelmä
Seudulliset yrityspalvelut on nimi yritysneuvontaa ja -palveluja tarjoavien toimijoiden verkostolle, jossa yhteisellä seudullisella sopimuksella sitoudutaan valtakunnallisesti määritellyt vähimmäiskriteerit täyttävien palvelujen tarjoamiseen. Tämä opinnäytetyö käsittelee seudullisen yrityspalvelut -verkoston kehittämistä Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella. Työn teettävä Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (entinen Hämeen työ- ja elinkeinokeskus) haluaa selvittää, miten seudulliset yrityspalvelut -verkosto kokee toimintansa neljällä eri seudulla Päijät- ja Kanta-Hämeessä.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että toiminta alueellisena kehittäjäverkostona on vahvaa ja vaikuttavaa, mutta seudulliset yrityspalvelut -verkoston näkökulmasta toimintaan ei ole sitouduttu kovinkaan tiukasti. Vaikka yhteistyöpohja toimijoiden kesken on vahvalla tasolla, siitä puuttuu kuitenkin määrätietoinen verkostoitumisnäkökulma. Yritykset eivät tunnista seudullista yrityspalvelua, eivätkä näe sitä selkeänä kokonaisuutena, josta on helppoa hakea palvelua.
Toimintaympäristö kuvataan verkoston toimijoiden näkökulmasta sekä verkoston palveluita käyttävien yritysten kokemusten kautta. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena, jossa metodina on käytetty haastatteluja. Haastattelut on suoritettu osalle seudulliset yrityspalvelut -verkostoon kuuluvista organisaatioiden johtajista sekä kymmenelle verkoston asiakkaina olevista yritysten toimitusjohtajista. Lisäksi suoritettiin kolme asiantuntijahaastattelua avaamaan seudulliset yrityspalvelut -verkoston taustoja.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että toiminta alueellisena kehittäjäverkostona on vahvaa ja vaikuttavaa, mutta seudulliset yrityspalvelut -verkoston näkökulmasta toimintaan ei ole sitouduttu kovinkaan tiukasti. Vaikka yhteistyöpohja toimijoiden kesken on vahvalla tasolla, siitä puuttuu kuitenkin määrätietoinen verkostoitumisnäkökulma. Yritykset eivät tunnista seudullista yrityspalvelua, eivätkä näe sitä selkeänä kokonaisuutena, josta on helppoa hakea palvelua.
Toimintaympäristö kuvataan verkoston toimijoiden näkökulmasta sekä verkoston palveluita käyttävien yritysten kokemusten kautta. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena, jossa metodina on käytetty haastatteluja. Haastattelut on suoritettu osalle seudulliset yrityspalvelut -verkostoon kuuluvista organisaatioiden johtajista sekä kymmenelle verkoston asiakkaina olevista yritysten toimitusjohtajista. Lisäksi suoritettiin kolme asiantuntijahaastattelua avaamaan seudulliset yrityspalvelut -verkoston taustoja.