Verkko-ostaminen ja naiset verkko-ostajina
Rissanen, Emmi (2010)
Rissanen, Emmi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412095
Tiivistelmä
Työ tehtiin auttamaan verkkokaupan perustamisessa tutkimalla verkkokaupan pitämiseen liittyviä asioita sekä kyselytutkimuksen avulla selvittämällä kohderyhmän mielipiteitä ja toiveita mm. verkkokaupan ulkoasusta, postikuluista ja toimitusajasta. Työllä ei ollut ulkopuolista toimeksiantajaa.
Teoriaosassa käsiteltiin verkko-ostamista ja verkkokauppaa yleisellä tasolla, esimerkiksi sen lainsäädäntöä, henkilötietojen suojausta ja palautuksia. Käsittelyssä olivat myös ostaminen EU:n alueelta sekä sen ulkopuolelta. Yhtenä teorian osana tutkittiin verkkokaupan kehitystä Suomessa verkkoartikkeleiden ja julkaistujen tutkimustulosten avulla.
Kysely toteutettiin verkkokyselynä strukturoidulla kyselylomakkeella ilman avoimia kysymyksiä. Kyselyssä oli kaikkiaan 14 kysymystä ja siihen vastaaminen kesti alle viisi minuuttia. Kysely oli avoin kaikille vastaajille, mutta valituista kanavista johtuen vajaa 95 % heistä oli naisia vastaajien ikäjakauman ollessa 19-48 vuotta. Kysely oli avoinna kaksi viikkoa ja vastauksia tuli kaiken kaikkiaan 97 kpl.
Vastaajat jaettiin ryhmiin ja tulokset painotettiin sen perusteella, kuinka potentiaalisia ostajia he olisivat ja kuinka usein he tekisivät ostoksia uudessa verkkokaupassa. Painotus tehtiin, jotta saataisiin realistisempi pohja vertailulle. Painotetuissa vastauksissa otettiin huomioon ainoastaan naisten vastaukset. Vastauksista selvisi muun muassa, että naiset arvostavat nopeita toimituksia (3-4 arkipäivää) ja alhaisia postikuluja (2-5 euroa). Suosituimmat maksutavat olivat verkkopankkimaksu ja lasku, mikä oli linjassa myös teoriaosassa esiteltyjen virallisten tutkimustulosten kanssa.
Teoriaosassa käsiteltiin verkko-ostamista ja verkkokauppaa yleisellä tasolla, esimerkiksi sen lainsäädäntöä, henkilötietojen suojausta ja palautuksia. Käsittelyssä olivat myös ostaminen EU:n alueelta sekä sen ulkopuolelta. Yhtenä teorian osana tutkittiin verkkokaupan kehitystä Suomessa verkkoartikkeleiden ja julkaistujen tutkimustulosten avulla.
Kysely toteutettiin verkkokyselynä strukturoidulla kyselylomakkeella ilman avoimia kysymyksiä. Kyselyssä oli kaikkiaan 14 kysymystä ja siihen vastaaminen kesti alle viisi minuuttia. Kysely oli avoin kaikille vastaajille, mutta valituista kanavista johtuen vajaa 95 % heistä oli naisia vastaajien ikäjakauman ollessa 19-48 vuotta. Kysely oli avoinna kaksi viikkoa ja vastauksia tuli kaiken kaikkiaan 97 kpl.
Vastaajat jaettiin ryhmiin ja tulokset painotettiin sen perusteella, kuinka potentiaalisia ostajia he olisivat ja kuinka usein he tekisivät ostoksia uudessa verkkokaupassa. Painotus tehtiin, jotta saataisiin realistisempi pohja vertailulle. Painotetuissa vastauksissa otettiin huomioon ainoastaan naisten vastaukset. Vastauksista selvisi muun muassa, että naiset arvostavat nopeita toimituksia (3-4 arkipäivää) ja alhaisia postikuluja (2-5 euroa). Suosituimmat maksutavat olivat verkkopankkimaksu ja lasku, mikä oli linjassa myös teoriaosassa esiteltyjen virallisten tutkimustulosten kanssa.