Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa
Heino, Antti (2010)
Heino, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811780
Tiivistelmä
Internet on kokenut viime vuosina huomattavia muutoksia muokkauduttuaan uusien teknologioiden myötä yksisuuntaiseen tiedon julkaisuun keskittyneestä mediasta tiedon avoimuutta ja keskustelua suosivaksi sosiaaliseksi mediaksi. Sosiaalisen median aikakautena ihmiset muodostavat verkostoja ja yhteisöjä Internetistä, keskustelevat ajankohtaisista asioista, yrityksistä, niiden tuotteista tai palveluista ja näin ollen toimivat vahvoina mielipidevaikuttajina toisilleen. Yritysten tulisi olla siellä missä sen potentiaalinen asiakaskin on, mutta toistaiseksi suomalaiset yritykset tulevat sosiaalisen median käytössä vuoden jäljessä verrattaessa käyttömääriä lähinaapureidensa Ruotsin ja Norjan vastaaviin yrityksiin. Osa suomalaisyrityksistä on jo mukana esimerkiksi Facebookissa, osaamatta kuitenkaan hyödyntää sitä markkinoinnissaan.
Opinnäytetyössä perehdytään sosiaaliseen mediaan ilmiönä, joihinkin tällä hetkellä Suomessa suosittuihin sosiaalista mediaa hyödyntäviin palveluihin sekä tapoihin, joilla liikuntavälineitä tuottava Gymstick International Oy voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Saatavilla olleesta tiedosta poimittiin toimeksiantajayritystä ajatellen olennaisin ja tieto koottiin ”yksiin kansiin” perehdytysopasta muistuttavaan muotoon. Käytännön toimenpiteenä luotiin yritykselle oma sivu Facebook-verkostoitumispalvelussa, joka kuukausi julkaisunsa jälkeen yhdisti sen jo reiluun 120 yrityksestä ja sen tuotteista kiinnostuneeseen Facebook-käyttäjään. Tulevaisuudessa yritys voi hyödyntää Facebookia ja muita sosiaalista mediaa hyödyntäviä palveluita markkinoidessaan uusia tuotteitaan, tapahtumiaan, koulutustilaisuuksia sekä järjestäessään esimerkiksi ideakilpailuja uusia tuoteideoita löytääkseen.
Opinnäytetyössä perehdytään sosiaaliseen mediaan ilmiönä, joihinkin tällä hetkellä Suomessa suosittuihin sosiaalista mediaa hyödyntäviin palveluihin sekä tapoihin, joilla liikuntavälineitä tuottava Gymstick International Oy voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Saatavilla olleesta tiedosta poimittiin toimeksiantajayritystä ajatellen olennaisin ja tieto koottiin ”yksiin kansiin” perehdytysopasta muistuttavaan muotoon. Käytännön toimenpiteenä luotiin yritykselle oma sivu Facebook-verkostoitumispalvelussa, joka kuukausi julkaisunsa jälkeen yhdisti sen jo reiluun 120 yrityksestä ja sen tuotteista kiinnostuneeseen Facebook-käyttäjään. Tulevaisuudessa yritys voi hyödyntää Facebookia ja muita sosiaalista mediaa hyödyntäviä palveluita markkinoidessaan uusia tuotteitaan, tapahtumiaan, koulutustilaisuuksia sekä järjestäessään esimerkiksi ideakilpailuja uusia tuoteideoita löytääkseen.