Markkinointiviestintä teoriassa ja käytännössä. Case UpCode Ltd
Saari, Mari (2010)
Saari, Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811756
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää UpCode Ltd:n markkinointiviestinnän nykytilanne. Tarkoituksena on ollut selvittää, miten tärkeänä osana markkinointiviestintää yrityksessä pidetään ja millaisia markkinointiviestinnän keinoja yritys liiketoiminnassaan tällä hetkellä käyttää. Työn teoriaosassa perehdytään suunnitelmalliseen markkinointiviestintään sekä esitellään markkinointiviestinnän keskeisimmät keinot. Työn empiirisessä osassa taas käsitellään markkinointitutkimuksen teoriaa lyhyesti, tutkimusprosessin vaiheita sekä tutkimuksesta saatujen tulosten analysointia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna, johon haastateltiin kahdeksaa UpCode Ltd:n työntekijää, jotka ovat tekemisissä markkinointiviestinnän kanssa. Tutkimustulokset osoittivat, että UpCode Ltd:ssä markkinointiviestintää ei juuri suunnitella eikä maksettuun markkinointiviestintään resursseja ole panostettu. Yrityksen perustamisesta lähtien ei ole pyritty markkinoimaan aggressiivisesti, vaan tunnettuus on haluttu saavuttaa muilla keinoilla. Näitä keinoja ovat olleet esimerkiksi yhteistyökumppaneiden, yritysesittelyiden, saavutettujen palkintojen sekä ilmaisten lehtiartikkeleiden avulla saavutettu näkyvyys ja julkisuus alan ihmisten keskuudessa. Tutkimuksen luotettavuutta tarkasteltiin Lincolnin ja Guban neliportaisen mallin avulla. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, sillä sen avulla selvitettiin juuri niitä asioita, joita oli tarkoitus tutkia.