Hoitotyönopiskelijoiden ergonomiaosaaminen
Kettunen, Heidi (2010)
Kettunen, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711588
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli hoitotyönopiskelijoiden ergonomiaosaaminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ergonomiaosaamista ja kuinka paljon opiskelijoilla on tietoa ergonomisesta työskentelystä. Tavoitteena oli selvittää, mistä opiskelijat ovat hankkineet ergonomiaosaamisensa, millaiseksi opiskelijat kokevat osaamisensa, minkälaista opiskelijoiden osaaminen on ja miten ergonominen työskentely toteutuu opiskelijoiden kohdalla käytännön hoitotyössä. Tutkimusaineisto kerättiin Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan Rauman toimipisteen 2006 ja 2007 aloittaneilta hoitotyönopiskelijoilta (N = 112) keväällä 2010. Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja vastaukset kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, lomakkeessa oli myös yksi avoin kysymys. Vastausprosentiksi muodostui 43 %. Aineisto analysoitiin Microsoft Office Excel - laskentataulukon avulla, avoimen kysymyksen analysointiin käytettiin sisällönanalyysia. Tulokset esitettiin frekvensseinä ja prosentteina ja vastaukset havainnollistettiin kuvioin ja taulukoin. Opinnäytetyön tutkimustulosten (n=48) mukaan noin puolet opiskelijoista haluaisi lisää osaamista oman kehon hallinnasta, potilaan liikkumisen avustusmenetelmistä, potilaan siirtomenetelmistä ja erilaisten apuvälineiden käytöstä. Enemmän osaamista haluttiin hankkia koulun kautta. Opiskelijat halusivat eniten hankkia osaamista näyttöpäätetyöskentelystä, koulussa 34 ja käytännön harjoittelussa 31 vastaajaa. Ergonomiaosaamisensa arvio jakaantui pääosin tyydyttäväksi (24) ja hyväksi (20). Väittämät tiedettiin pääosin oikein, mutta esimerkiksi kehon liikekohtien huomiointi oli huonoa. Paljon vääriä vastauksia saatiin myös potilaan avustusmenetelmiä kuvaavista väittämistä. Opiskelijat yrittävät kiinnittää huomiota ergonomiseen työskentelyyn, varsinkin jos ovat saaneet tuki- ja liikuntaelinongelmia virheellisten työasentojen seurauksena, mutta useat haittatekijät usein estävät sen. Vastaajien mukaan suurin ongelma ergonomisen työskentelyn toteutumiseksi on kiire. Myös työparin virheellinen ergonomiaosaaminen ja apuvälineiden puute ovat osoittautuneet haittatekijöiksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista suorittaa maanlaajuinen tutkimus tai pienempiä tutkimuksia aiheesta eripuolella Suomea. Tutkimuksia voitaisiin myös suorittaa ulkomailla ja vertailla eri siirtomenetelmien opetuksen vaikuttavuutta. Tutkimus voitaisiin myös suorittaa toiminnallisena tai havainnoivana tutkimuksena.