Eteläpohjalaisten puutuotteiden markkinointimahdollisuudet markkinointiverkoston avulla pääkaupunkiseudulla
Mäkelä, Jussi (2010)
Mäkelä, Jussi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111151
Tiivistelmä
Yritysten välistä yhteistyötä ja verkostoitumista on yleisesti pidetty ratkaisuna tuotannollisiin ja markkinointiin liittyviin ongelmiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää eteläpohjalaisten puutuoteteollisuus yritysten kiinnostusta ja valmiutta verkostomuotoiseen markkinointiin pääkaupunkiseudulla. Ehdotetussa mallissa yhteinen myyntiorganisaatio markkinoisi ja myisi puutuotteita, sekä tarvittaessa järjestäisi tuotteiden asennuksen. Työssä haastateltiin myös pääkaupunkiseudun rakennusliikkeitä ja isännöintiyhtiöitä puutuotehankinnoista.
Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksän Etelä-Pohjanmaalla puutuotteita valmistavaa yritystä. Yritysten yhteystiedot saatiin Metsäkeskuksen kautta. Haastattelun teemoina olivat tuotteet, markkinointi ja verkostoituminen. Pääkaupunkiseudun rakennusliikkeitä ja isännöintiyhtiöitä haastateltiin puhelinhaastattelulla.
Haastattelujen pohjalta pohdittiin yhteisen myyntiorganisaation mahdollisuuksia ja rakenteita. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrittäjillä on mielenkiintoa verkostomuotoiseen markkinointiin. Kuusi yritystä oli kiinnostunut myyntiorganisaatiosta, ja näistä neljä oli valmiita olemaan mukana hankkeessa. Työssä saatujen tulosten pohjalta voidaan verkostoitumisen kannattavuutta sekä myyntiorganisaation rakennetta suunnitella sekä miettiä lisätutkimusten aiheita.
Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksän Etelä-Pohjanmaalla puutuotteita valmistavaa yritystä. Yritysten yhteystiedot saatiin Metsäkeskuksen kautta. Haastattelun teemoina olivat tuotteet, markkinointi ja verkostoituminen. Pääkaupunkiseudun rakennusliikkeitä ja isännöintiyhtiöitä haastateltiin puhelinhaastattelulla.
Haastattelujen pohjalta pohdittiin yhteisen myyntiorganisaation mahdollisuuksia ja rakenteita. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrittäjillä on mielenkiintoa verkostomuotoiseen markkinointiin. Kuusi yritystä oli kiinnostunut myyntiorganisaatiosta, ja näistä neljä oli valmiita olemaan mukana hankkeessa. Työssä saatujen tulosten pohjalta voidaan verkostoitumisen kannattavuutta sekä myyntiorganisaation rakennetta suunnitella sekä miettiä lisätutkimusten aiheita.