Palveluliiketoiminnan kehittäminen : Liiketoiminnan kehittämissuunnitelma autojen varaosamyyntiliike Yritys Oy:lle
Anttonen, Heli (2010)
Anttonen, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810821
Tiivistelmä
Tämän toimintakeskeisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää liiketoiminnan kasvuun vaikuttavia osatekijöitä, joiden avulla voitaisiin kehittää liiketoimintaa. Työ suoritettiin autojen varaosaliike Yritys Oy:lle toimintakeskeisenä kehittämishankkeena, jonka tuotoksena oli tarkoitus syntyä yrityksen toimintaa ja tavoitteita kuvaava liiketoiminnan kehittämissuunnitelma.
Tutkimus oli rajattu koskemaan Yritys Oy:n liiketoiminnan kehittämissuunnitelmaa, joka sisältää erilaisia keinoja ja niiden analysointia tavoitteiden saavuttamiseksi. Varsinaiset konkreettiset toiminnalliset kehittämistoimenpiteet on tarkoitus tehdä vasta myöhemmin liiketoiminnan kehittämissuunnitelman valmistumisen jälkeen, ja näin ollen ne rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle.
Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys koostui seuraavista osa-alueista: strateginen ajattelu, Sinisen meren strategia, strateginen uudistuminen, kasvuun liittyvät näkökulmat, kasvumallit ja kasvustrategiat, kasvunopeuden ajurit, liiketoiminnan kehittäminen ja kasvuyrityksen liiketoimintasuunnitelma.
Kehittämishankkeen yhteydessä tehtiin Yritys Oy:tä koskeva asiakastyytyväisyyskysely. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn avulla. Kyselyssä kartoitettiin yrityksen liikeympäristöön, asiakaspalveluun ja tuotevalikoimaan liittyviä aihealueita. Kyselyn tulokset osoittivat, että Yritys Oy:n tulisi panostaa erityisesti liikeympäristön siisteyteen, viihtyvyyteen ja yleisilmeiseen sekä asiakaspalveluun.
Kyselyn tuloksiin liittyvät kehittämisehdotukset on esitetty osana yrityksen liiketoiminnan kehittämissuunnitelmaa, joka käsittelee yrityksen liiketoimintaympäristöä, yrityksen nykyistä toimintaa, tavoitteita ja strategioita sekä erilaisia liiketoimintaan liittyviä suunnitelmia. Liiketoiminnan kehittämissuunnitelma arvioi ja ottaa kantaa myös yrityksen toimintaan ja toimintaympäristöön liittyviin epävarmuustekijöihin eli liiketoimintariskeihin.
Jatkokehittämisehdotuksena esitetään, että Yritys Oy tekee liikkeen siisteyteen ja viihtyvyyteen liittyviä toimenpiteitä sekä parantaa asiakaspalvelua. Lisäksi ehdotetaan, että yrityksen tulisi solmia kannattavia sopimuksia tukkuliikkeiden kanssa, tarkistaa tuotteiden katteet, lisätä markkinointia ja mainontaa, parantaa asiakaskantaa segmentoimalla ja panostamalla avainasiakkaisiin sekä seurata kilpailijoita.
Jatkotutkimusaiheiksi esitetään erilaisia markkinatutkimuksia, kuten markkinaosuuden, kilpailijoiden, hintojen, asiakkaiden ja mainonnan vaikuttavuuden seurantaa, asiakastyytyväisyyden sekä alihankkijoiden seurantaa.
Asiasanat: kasvu, kasvumallit, kasvustrategiat, liiketoimintasuunnitelma, liiketoiminnan kehittämissuunnitelma.
Tutkimus oli rajattu koskemaan Yritys Oy:n liiketoiminnan kehittämissuunnitelmaa, joka sisältää erilaisia keinoja ja niiden analysointia tavoitteiden saavuttamiseksi. Varsinaiset konkreettiset toiminnalliset kehittämistoimenpiteet on tarkoitus tehdä vasta myöhemmin liiketoiminnan kehittämissuunnitelman valmistumisen jälkeen, ja näin ollen ne rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle.
Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys koostui seuraavista osa-alueista: strateginen ajattelu, Sinisen meren strategia, strateginen uudistuminen, kasvuun liittyvät näkökulmat, kasvumallit ja kasvustrategiat, kasvunopeuden ajurit, liiketoiminnan kehittäminen ja kasvuyrityksen liiketoimintasuunnitelma.
Kehittämishankkeen yhteydessä tehtiin Yritys Oy:tä koskeva asiakastyytyväisyyskysely. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn avulla. Kyselyssä kartoitettiin yrityksen liikeympäristöön, asiakaspalveluun ja tuotevalikoimaan liittyviä aihealueita. Kyselyn tulokset osoittivat, että Yritys Oy:n tulisi panostaa erityisesti liikeympäristön siisteyteen, viihtyvyyteen ja yleisilmeiseen sekä asiakaspalveluun.
Kyselyn tuloksiin liittyvät kehittämisehdotukset on esitetty osana yrityksen liiketoiminnan kehittämissuunnitelmaa, joka käsittelee yrityksen liiketoimintaympäristöä, yrityksen nykyistä toimintaa, tavoitteita ja strategioita sekä erilaisia liiketoimintaan liittyviä suunnitelmia. Liiketoiminnan kehittämissuunnitelma arvioi ja ottaa kantaa myös yrityksen toimintaan ja toimintaympäristöön liittyviin epävarmuustekijöihin eli liiketoimintariskeihin.
Jatkokehittämisehdotuksena esitetään, että Yritys Oy tekee liikkeen siisteyteen ja viihtyvyyteen liittyviä toimenpiteitä sekä parantaa asiakaspalvelua. Lisäksi ehdotetaan, että yrityksen tulisi solmia kannattavia sopimuksia tukkuliikkeiden kanssa, tarkistaa tuotteiden katteet, lisätä markkinointia ja mainontaa, parantaa asiakaskantaa segmentoimalla ja panostamalla avainasiakkaisiin sekä seurata kilpailijoita.
Jatkotutkimusaiheiksi esitetään erilaisia markkinatutkimuksia, kuten markkinaosuuden, kilpailijoiden, hintojen, asiakkaiden ja mainonnan vaikuttavuuden seurantaa, asiakastyytyväisyyden sekä alihankkijoiden seurantaa.
Asiasanat: kasvu, kasvumallit, kasvustrategiat, liiketoimintasuunnitelma, liiketoiminnan kehittämissuunnitelma.