Tanssikasvatus : - Oppiaineen olemusta etsimässä
Aho, Maria (2010)
Aho, Maria
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810792
Tiivistelmä
AHO, Maria. 2010. Tanssikasvatus – Oppiaineen olemusta etsimässä.
Tanssinopettajan (AMK) tutkinnon opinnäytetyö, tutkielma (12 op.), 54 sivua.
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on hahmotella tanssikasvatuksen identiteettiä tule-vaisuuden oppiaineena ja löytää tarttumispintaa sen mahdollisuuksiin olla tasaveroinen oppiaine muiden peruskoulun taideaineiden rinnalla. Tavoitteena on pohtia, millainen asema tanssikasvatuksella on taidekasvatuksen kentällä ja kartoittaa myös sen mahdolli-suuksia peruskoulussa opetussuunnitelman valossa. Tutkielma on tehty virittämään aja-tuksia siitä, millaista annettavaa tanssi voisi tuoda mukanaan peruskouluun ja muuttu-vaan yhteiskuntaamme.
Tutkielma on koottu tanssia, taidetta ja kasvatusta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta. Olennaista osaa lähdekokonaisuudessa edustavat opetushallituksen julkaisut ja erilaiset selonteot Suomessa jo toteutetuista koulun ja tanssin välisistä projekteista tai tutkimuk-sista. Oman lisänsä tuovat ajankohtaiset puheenvuorot tanssin puolesta.
Tarkastelun tuloksena kävi ilmi, että tanssikasvatukselle on mahdollista löytää selkeät piirteet oppiaineena. Lisäksi voidaan todeta, että se voi vastata peruskoulun opetus-suunnitelman perusteiden sille asettamiin haasteisiin varsin kattavasti. Tämän perusteella tanssilla voidaan nähdä olevan riittävästi annettavaa noustakseen itsenäiseksi oppiai-neeksi muiden taideaineiden rinnalle.
Tanssikasvatuksen asema suomalaisessa peruskoulussa on ajankohtainen ja puhutteleva aihe. Vakiintunutta asemaa tanssi ei ole vielä saavuttanut valtakunnallisella tasolla Suomen peruskouluissa. Parhaillaan on menossa opetussuunnitelman uudistus, jossa perusopetuksen yleisiä valtakunnallisia tavoitteita ja tuntijakoa mietitään uudelleen, tarkoituksena muun muassa vahvistaa taito- ja taideaineiden asemaa.
Tähän päivään mennessä tanssikasvatuksen saattamisesta osaksi koulujen opetussuunni-telmaa on tehty paljon tutkimusta ja muutamia käytännön esimerkkejä tanssipainottei-sista kouluista on olemassa. Silti tanssille tarvitaan yhä puolestapuhujia, jotka herättävät yleistä keskustelua ja tuovat tanssin arvon esiin. Lisätutkimusta tarvitaan, jotta tanssi-kasvatus voi tulla osaksi jokaista suomalaista peruskoulua.
Avainsanat: tanssikasvatus, taidekasvatus, opetussuunnitelma, peruskoulu
Tanssinopettajan (AMK) tutkinnon opinnäytetyö, tutkielma (12 op.), 54 sivua.
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on hahmotella tanssikasvatuksen identiteettiä tule-vaisuuden oppiaineena ja löytää tarttumispintaa sen mahdollisuuksiin olla tasaveroinen oppiaine muiden peruskoulun taideaineiden rinnalla. Tavoitteena on pohtia, millainen asema tanssikasvatuksella on taidekasvatuksen kentällä ja kartoittaa myös sen mahdolli-suuksia peruskoulussa opetussuunnitelman valossa. Tutkielma on tehty virittämään aja-tuksia siitä, millaista annettavaa tanssi voisi tuoda mukanaan peruskouluun ja muuttu-vaan yhteiskuntaamme.
Tutkielma on koottu tanssia, taidetta ja kasvatusta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta. Olennaista osaa lähdekokonaisuudessa edustavat opetushallituksen julkaisut ja erilaiset selonteot Suomessa jo toteutetuista koulun ja tanssin välisistä projekteista tai tutkimuk-sista. Oman lisänsä tuovat ajankohtaiset puheenvuorot tanssin puolesta.
Tarkastelun tuloksena kävi ilmi, että tanssikasvatukselle on mahdollista löytää selkeät piirteet oppiaineena. Lisäksi voidaan todeta, että se voi vastata peruskoulun opetus-suunnitelman perusteiden sille asettamiin haasteisiin varsin kattavasti. Tämän perusteella tanssilla voidaan nähdä olevan riittävästi annettavaa noustakseen itsenäiseksi oppiai-neeksi muiden taideaineiden rinnalle.
Tanssikasvatuksen asema suomalaisessa peruskoulussa on ajankohtainen ja puhutteleva aihe. Vakiintunutta asemaa tanssi ei ole vielä saavuttanut valtakunnallisella tasolla Suomen peruskouluissa. Parhaillaan on menossa opetussuunnitelman uudistus, jossa perusopetuksen yleisiä valtakunnallisia tavoitteita ja tuntijakoa mietitään uudelleen, tarkoituksena muun muassa vahvistaa taito- ja taideaineiden asemaa.
Tähän päivään mennessä tanssikasvatuksen saattamisesta osaksi koulujen opetussuunni-telmaa on tehty paljon tutkimusta ja muutamia käytännön esimerkkejä tanssipainottei-sista kouluista on olemassa. Silti tanssille tarvitaan yhä puolestapuhujia, jotka herättävät yleistä keskustelua ja tuovat tanssin arvon esiin. Lisätutkimusta tarvitaan, jotta tanssi-kasvatus voi tulla osaksi jokaista suomalaista peruskoulua.
Avainsanat: tanssikasvatus, taidekasvatus, opetussuunnitelma, peruskoulu