Huostaanotettujen tyttöjen identiteetti lastensuojelulaitoksessa
Myllärinen, Kerttu (2010)
Myllärinen, Kerttu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710714
Tiivistelmä
Myllärinen, Kerttu. Huostaanotettujen tyttöjen identiteetti lastensuojelulaitoksessa. Järvenpää, kevät 2010, 74s, 5 liitettä. Diakonia –ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto, päihteet ja syrjäytyminen. Sosionomi (ylempi AMK).
Identiteetin rakentumiseen ei ole yhtä suoraviivaista ratkaisua. Nykytutkimuksen mukaan identiteetin muodostuminen on aktiivinen prosessi, jossa yksilö rakentaa käsitystään itsestään jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Identiteettiä ei voi siirtää valmiina eikä sitä voi pakottaa omaksumaan. Sen sijan ihmistä voidaan auttaa löytämään oman minuutensa kokonaisuus.
Tyttötutkimuksen tekoa voi perustella siten, että halusin antaa tytöille mahdollisuuden kertoa siitä, miten he ovat itse kokeneet ympäristön kohdelleen heitä. Haastattelut olen jaotellut teemoihin; perhesuhteet, koulu, kaverit ja vapa-aika sekä laitoksen työntekijöiden merkitys tyttöjen minäkäsityksen muodostumisessa.
Minussa herätti vahvoja ajatuksia tyttöjen käsitys ulkopuolisuudesta, jonka tytöt kokevat isona ongelma, vaikkakin se ei näy päällepäin. Eräs tyttö koki erittäin vaikeana koulukiusaamisen. Kiusaamisesta on yleisesti paljon puhuttu, kuitenkin käytännössä siihen ei ole tarpeeksi vahvasti puututtu. Media kuuluu nykypäivänä vahvana osana tyttöjen elämään ja aikuisten tehtävänä on auttaa nuorta kasvussa ja kehityksessä sekä terveen identiteetin vahvistumisessa.
Tyttöjen suojavana tekijänä ja voimavarana nousi esille tyttöjen omat harrastukset ja niissä muodostuvat hyvät ja luotettavat toverisuhteet.
Identiteetin rakentumiseen ei ole yhtä suoraviivaista ratkaisua. Nykytutkimuksen mukaan identiteetin muodostuminen on aktiivinen prosessi, jossa yksilö rakentaa käsitystään itsestään jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Identiteettiä ei voi siirtää valmiina eikä sitä voi pakottaa omaksumaan. Sen sijan ihmistä voidaan auttaa löytämään oman minuutensa kokonaisuus.
Tyttötutkimuksen tekoa voi perustella siten, että halusin antaa tytöille mahdollisuuden kertoa siitä, miten he ovat itse kokeneet ympäristön kohdelleen heitä. Haastattelut olen jaotellut teemoihin; perhesuhteet, koulu, kaverit ja vapa-aika sekä laitoksen työntekijöiden merkitys tyttöjen minäkäsityksen muodostumisessa.
Minussa herätti vahvoja ajatuksia tyttöjen käsitys ulkopuolisuudesta, jonka tytöt kokevat isona ongelma, vaikkakin se ei näy päällepäin. Eräs tyttö koki erittäin vaikeana koulukiusaamisen. Kiusaamisesta on yleisesti paljon puhuttu, kuitenkin käytännössä siihen ei ole tarpeeksi vahvasti puututtu. Media kuuluu nykypäivänä vahvana osana tyttöjen elämään ja aikuisten tehtävänä on auttaa nuorta kasvussa ja kehityksessä sekä terveen identiteetin vahvistumisessa.
Tyttöjen suojavana tekijänä ja voimavarana nousi esille tyttöjen omat harrastukset ja niissä muodostuvat hyvät ja luotettavat toverisuhteet.