Uuden informaatiologistiikkaa hyödyntävän palvelumallin suunnittelu pk-yritykselle
Pousar, Anton (2010)
Pousar, Anton
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710680
Tiivistelmä
Uuden informaatiologistiikkaa hyödyntävän palvelumallin suunnittelu pk-yritykselle
Nykypäivänä verkkokauppa on yhä tärkeämpi osa monen yrityksen liiketoimintaa ja useissa yrityksissä koko liiketoiminta rakentuu verkkokaupan ympärille. Verkkokaupan kasvu on jat-kunut vahvana, koska kuluttajien luottamus ja halu käyttää verkkokauppaa on vahvistunut. Pienet erikoisliikkeetkään eivät voi jäädä katsomaan kehitystä sivusta, vaan niiden on otettava hyöty irti verkkokaupan tarjoamista mahdollisuuksista parantaessaan kilpailukykyään.
Tämä tutkimus on toteutettu toimeksiantona kahdelle yritykselle pääpainon ollessa jälleenmyyjä yrityksen puolella. Toimeksiannon tehnyt jälleenmyyjä yritys on Helsinki Spey Clave Oy ja tavarantoimittaja yrityksenä hankkeessa on mukana Vision Group Oy. Helsinki Spey Clave on perhokalastustuotteita myyvä yritys, joka jälleenmyy yhtenä päätuotemerkkinään Vision perhokalastustuotteita. Verkkokaupan kasvun myötä myös suomalaiset kalastustarvikkeiden jälleenmyyjät toimivat aidosti globaaleilla markkinoilla, jossa kilpailu on erittäin kovaa.
Tutkimuksessa on selvitetty miten jälleenmyyjä sekä tavarantoimittaja pystyisivät tarjoamaan kuluttajille koko tavarantoimittajan tuotevalikoiman reaaliaikaisineen varastosaldoineen verkkokaupan avulla. Jälleenmyyjä liikkeellä ei ole mahdollisuutta pitää koko tuotevalikoimaa varastossaan, joten ratkaisumalli perustuu informaatiologistiikan mahdollistamaan luotettavaan ja ajantasaiseen tiedonsiirtoon.
Tutkimuksen toteutussuunnitelmassa on kartoitettu nykyisten tietojärjestelmien mahdollisuuksia sekä vertailtu niiden päivityksistä saatavia hyötyjä täysin uuden kokonaisvaltaisen tietojärjestelmän hyötyihin. Toteutussuunnitelma sisältää myös monipuolista tietoa projektin käytännön toteutuksesta muun muassa tilaus-toimitusketjun osalta sekä huomioon otettavia asioita, kun ollaan valitsemassa uutta tietojärjestelmä kokonaisuutta. Tutkimus antaa hyvän pohjan molempien yritysten pohdinnalle tietojärjestelmien mahdollisuuksista sekä mitä niiltä tulee vaatia.
Nykypäivänä verkkokauppa on yhä tärkeämpi osa monen yrityksen liiketoimintaa ja useissa yrityksissä koko liiketoiminta rakentuu verkkokaupan ympärille. Verkkokaupan kasvu on jat-kunut vahvana, koska kuluttajien luottamus ja halu käyttää verkkokauppaa on vahvistunut. Pienet erikoisliikkeetkään eivät voi jäädä katsomaan kehitystä sivusta, vaan niiden on otettava hyöty irti verkkokaupan tarjoamista mahdollisuuksista parantaessaan kilpailukykyään.
Tämä tutkimus on toteutettu toimeksiantona kahdelle yritykselle pääpainon ollessa jälleenmyyjä yrityksen puolella. Toimeksiannon tehnyt jälleenmyyjä yritys on Helsinki Spey Clave Oy ja tavarantoimittaja yrityksenä hankkeessa on mukana Vision Group Oy. Helsinki Spey Clave on perhokalastustuotteita myyvä yritys, joka jälleenmyy yhtenä päätuotemerkkinään Vision perhokalastustuotteita. Verkkokaupan kasvun myötä myös suomalaiset kalastustarvikkeiden jälleenmyyjät toimivat aidosti globaaleilla markkinoilla, jossa kilpailu on erittäin kovaa.
Tutkimuksessa on selvitetty miten jälleenmyyjä sekä tavarantoimittaja pystyisivät tarjoamaan kuluttajille koko tavarantoimittajan tuotevalikoiman reaaliaikaisineen varastosaldoineen verkkokaupan avulla. Jälleenmyyjä liikkeellä ei ole mahdollisuutta pitää koko tuotevalikoimaa varastossaan, joten ratkaisumalli perustuu informaatiologistiikan mahdollistamaan luotettavaan ja ajantasaiseen tiedonsiirtoon.
Tutkimuksen toteutussuunnitelmassa on kartoitettu nykyisten tietojärjestelmien mahdollisuuksia sekä vertailtu niiden päivityksistä saatavia hyötyjä täysin uuden kokonaisvaltaisen tietojärjestelmän hyötyihin. Toteutussuunnitelma sisältää myös monipuolista tietoa projektin käytännön toteutuksesta muun muassa tilaus-toimitusketjun osalta sekä huomioon otettavia asioita, kun ollaan valitsemassa uutta tietojärjestelmä kokonaisuutta. Tutkimus antaa hyvän pohjan molempien yritysten pohdinnalle tietojärjestelmien mahdollisuuksista sekä mitä niiltä tulee vaatia.