Pienen huolen tilanteita ja hyviä työkäytäntöjä : koulukuraattoreiden kokemuksia ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
Läärä, Marko (2010)
Läärä, Marko
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710676
Tiivistelmä
Läärä, Marko. Pienen huolen tilanteita ja hyviä työkäytäntöjä - Koulukuraattoreiden kokemuksia ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa. Helsinki, kevät 2010, 72 s..
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa koulukuraattoreiden kokemista huolitilanteista ja heidän toteuttamistaan hyvistä työkäytännöistä siinä vaiheessa, kun oppilas on ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Stakesin kehittämää Hykä-dialogit-menetelmää, joka toteutettiin Nurmijärven kunnan koulukuraattoreiden yhteisessä foorumissa, jonka aikana kuraattorit kävivät vuorovaikutteista keskustelua työssään kokemista huolitilanteista ja työssään toteutetuista hyvistä työkäytännöistä.
Tutkimuksen Hykä-dialogit-menetelmällä toteutettu foorumi oli onnistunut. Menetelmällä tuotettu aineisto analysoitiin teorialähtöisesti. Analyysi tuotti vastauksia asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tuloksiksi saatiin koulukuraattoreiden kokemia pienelle huolivyöhykkeelle sijoittuneita huolitilanteita oppilaan ollessa ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa ja niihin liittyviä tekijöitä sekä koulukuraattoreiden toteuttamia hyviä työkäytänteitä pienen huolensa vähentämiseksi tai poistamiseksi.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi neljä tekijää, jotka liittyivät koulukuraattorin kokemaan pieneen huoleen nivelvaiheessa. Koettu huolitilanne on johtunut kouluympäristössä ilmenneistä tekijöistä, oppilaan oppimiseen liittyvistä haasteista, oppilaan luonteeseen liittyvistä haasteista tai oppilaan kotiolojen tukemisen tarpeista.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi kuusi kuraattoreiden esiin nostamaa hyvää työkäytäntöä (preventiota) kokemiensa pienten huolitilanteiden vähentämiseksi tai poistamiseksi. Hyvistä työkäytännöistä neljässä toiminta kohdistui yläkouluun tutustuttamiseen, yhdessä oppilaan kaverisuhteiden jatkumisen turvaamiseen sekä yhdessä nivelpalaverin järjestämiseen. Kolmesta työkäytännöstä onnistuttiin kokoamaan tarkempi prosessikuvaus.
Johtopäätöksenä todetaan, että tämä tutkimus palvelee Nurmijärven kunnan koulukuraattoripalveluita. Tutkimus tukee nivelvaiheen työkäytäntöjen kehittämistä ja jakamista sekä koulukuraattoreiden omaa työssä oppimista. Tutkimus tukee nivelvaiheen työkäytäntöjen paikallista kehittämistä ja se luo pohjan alueelliselle ja seudulliselle tarkastelulle.
Asiasanat: koulukuraattorit, siirtymävaihe, oppilashuolto, varhainen puuttuminen, kvalitatiivinen tutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa koulukuraattoreiden kokemista huolitilanteista ja heidän toteuttamistaan hyvistä työkäytännöistä siinä vaiheessa, kun oppilas on ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Stakesin kehittämää Hykä-dialogit-menetelmää, joka toteutettiin Nurmijärven kunnan koulukuraattoreiden yhteisessä foorumissa, jonka aikana kuraattorit kävivät vuorovaikutteista keskustelua työssään kokemista huolitilanteista ja työssään toteutetuista hyvistä työkäytännöistä.
Tutkimuksen Hykä-dialogit-menetelmällä toteutettu foorumi oli onnistunut. Menetelmällä tuotettu aineisto analysoitiin teorialähtöisesti. Analyysi tuotti vastauksia asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tuloksiksi saatiin koulukuraattoreiden kokemia pienelle huolivyöhykkeelle sijoittuneita huolitilanteita oppilaan ollessa ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa ja niihin liittyviä tekijöitä sekä koulukuraattoreiden toteuttamia hyviä työkäytänteitä pienen huolensa vähentämiseksi tai poistamiseksi.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi neljä tekijää, jotka liittyivät koulukuraattorin kokemaan pieneen huoleen nivelvaiheessa. Koettu huolitilanne on johtunut kouluympäristössä ilmenneistä tekijöistä, oppilaan oppimiseen liittyvistä haasteista, oppilaan luonteeseen liittyvistä haasteista tai oppilaan kotiolojen tukemisen tarpeista.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi kuusi kuraattoreiden esiin nostamaa hyvää työkäytäntöä (preventiota) kokemiensa pienten huolitilanteiden vähentämiseksi tai poistamiseksi. Hyvistä työkäytännöistä neljässä toiminta kohdistui yläkouluun tutustuttamiseen, yhdessä oppilaan kaverisuhteiden jatkumisen turvaamiseen sekä yhdessä nivelpalaverin järjestämiseen. Kolmesta työkäytännöstä onnistuttiin kokoamaan tarkempi prosessikuvaus.
Johtopäätöksenä todetaan, että tämä tutkimus palvelee Nurmijärven kunnan koulukuraattoripalveluita. Tutkimus tukee nivelvaiheen työkäytäntöjen kehittämistä ja jakamista sekä koulukuraattoreiden omaa työssä oppimista. Tutkimus tukee nivelvaiheen työkäytäntöjen paikallista kehittämistä ja se luo pohjan alueelliselle ja seudulliselle tarkastelulle.
Asiasanat: koulukuraattorit, siirtymävaihe, oppilashuolto, varhainen puuttuminen, kvalitatiivinen tutkimus