Yhtyepiirissä korvat aukeavat : säveltapailua improvisoiden ja imitoiden
Aalto, Erno (2010)
Aalto, Erno
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610585
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin mahdollista vaihtoehtoa rytmimusiikkioppilaitoksien tarjoamille säveltapailukursseille. Länsimaisen taidemusiikin pedagogiikkaan pohjautuva rytmimusiikin säveltapailuopetus ei välttämättä paranna muusikon musiikillisia valmiuksia työelämän suhteen. Työn keskeinen tutkimusongelma on säveltapailun harjoittelumetodien uusintaminen sekä niiden integroiminen osaksi yhtyesoittoa luontevalla ja musiikin kuulonvaraista hahmottamista tehostavalla tavalla. Työssä selvitettiin säveltapailun nykykäytäntöjä suhteessa jazzperinteen mukaiseen musiikin opiskeluun. Imitaation ja improvisaation luontevuutta ja käyttömahdollisuuksia tarkasteltiin osana säveltapailun harjoittelumetodeja, sekä listattiin improvisoitavat musiikilliset elementit. Työssä tutkittiin erityisesti laulamisen sekä soittamisen kautta tapahtuvan improvisoinnin merkitystä uusien musiikillisten hahmojen kuulonvaraisessa opettelussa, tunnistamisessa ja ilmentämisessä. Yhdistettäessä säveltapailu, improvisaatio, imitaatio sekä yhtyetyöskentely, syntyy yhtyepiiriksi nimeämäni säveltapailun työmuoto. Yhtyepiirin kantavana ideana on tutustuttaa piiriin osallistuvat muusikot uusiin musiikillisiin ilmiöihin heidän oman laulamisensa, soittamisensa, improvisaationsa sekä imitaationsa avulla. Yhtyepiiri luo siis oman säveltapailumateriaalinsa. Imitoimalla muiden muusikoiden improvisaatioita ryhmän kuulonvarainen hahmottaminen selkiytyy ja kehittyy. Yhtyepiiri toteutetaan sessioluontoisesti. Yksi sessio koostuu sekä improvisaatio-imitaatiosyklistä, jossa tutkitaan jotakin musiikillista elementtiä, että samaan musiikilliseen elementtiin liittyvän kappaleen kuulonvaraisesta opettelusta ja soittamisesta. Tutkimuksen perusteella kehitettiin yhtyepiirin ohjeisto sekä piiriin osallistuvalle muusikolle että piiriä ohjaavalle pedagogille. Ohjeisto on laadittu siten, että yhtyepiiriä voidaan käyttää monipuolisesti eritasoisten ryhmien ja yhtyeiden ohjaamiseen. Piirin ensisijainen käyttötarkoitus on vastata muusikoiden korvakuuloharjoittelun tarpeisiin. Yhtyepiirissä pyritään musiikillisien hahmojen tunnistamiseen, oppimiseen ja hallintaan jazzperinteessä käytettyjen imitaation ja improvisaation keinoin. Tämä lähestymistapa voi asettaa nykyisen säveltapailupedagogiikan mielekkyyden kyseenalaiseksi. Yhtyepiirin osana säveltapailulla on mahdollisuus tulla muusikolle merkittäväksi ja käyttökelpoiseksi musikaalisen taidon kehittäjäksi.