Living Lab-menetelmien soveltaminen venäläisten kulutustottumusten tutkimiseen
Shitova, Olga (2010)
Shitova, Olga
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510491
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on osa Shopping Experience-kauppakatu elämyksellisenä tilana projektia, jonka tarkoituksena on käydä läpi mm Keravan kauppakatu ja siellä sijaitsevat kaupat. Tämän tavoitteena oli tuoda ilmi kadun ja kauppojen hyvät ja parannettavissa olevat puolet. Opinnäytetyö on lyhyt ostoskäynteihin liittyvä käyttäjäkokemuksen tutkimus. Käyttäjien roolissa tutkimuksessa ovat mukana Keravalla ja Tuusulassa asuvat venäjänkieliset maahanmuuttajat. Työ kuvaa, miten venäläinen asiakas kokee kadun ja kadulla olevat palvelut.
Tutkimus on laadullinen ja siinä käytetään Living Lab menetelmiä, mikä edellyttää tutkittavien henkilöiden toimintaa aidossa ympäristössä. Tutkimuksessa käytettiin kahta käyttäjätutkimuksen metodia: itsedokumentointi(päiväkirja), jota informantit pitivät jokaisen kaupankäynnin yhteydessä ja toisena, ryhmä- ja teemahaastattelut. Pohdittiin myös kaupankadun ulkonäköä ja viihtyvyyttä. Sitä varten käytettiin blogikeskustelua venäläisessä Internet-portaalissa.
Venäjänkielisten maahanmuuttajien mukaan ottamisella oli kaksi tarkoitusta.
Yhtenä oli saada vieraan kulttuurin edustajain perusteltuja mielipiteitä suomalaisten kauppojen palveluista ja samalla mahdollisia ehdotuksia palveluiden parantamiseksi.
Toisena oli saada selville käyttäjäkokemuksen tutkimuksen erikoispiirteet, jotka johtuvat informanttien venäläisestä kulttuuritaustasta. Jos Shopping Experience projekti käynnistetään myös Pietarissa ja tässä opinnäytetyössä ilmenneet tutkimuksen kulun erityispiirteet antavat mahdollisesti vihjeitä Pietarin tutkimukselle.
Tutkimuksen kuluessa huomattiin jonkin verran parantamisvaraa kauppojen toiminnassa ja esitettiin ehdotuksia kauppojen toiminnan parantamiseksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eri maista tulleiden maahanmuuttajien käyttäjäkokemukset on hyvä tutkia, ottaa huomioon ja käyttää hyväkseen idealähteinä suomalaisessa palvelujärjestelmässä palvelujen monipuolistamiseksi.
Tutkimus on laadullinen ja siinä käytetään Living Lab menetelmiä, mikä edellyttää tutkittavien henkilöiden toimintaa aidossa ympäristössä. Tutkimuksessa käytettiin kahta käyttäjätutkimuksen metodia: itsedokumentointi(päiväkirja), jota informantit pitivät jokaisen kaupankäynnin yhteydessä ja toisena, ryhmä- ja teemahaastattelut. Pohdittiin myös kaupankadun ulkonäköä ja viihtyvyyttä. Sitä varten käytettiin blogikeskustelua venäläisessä Internet-portaalissa.
Venäjänkielisten maahanmuuttajien mukaan ottamisella oli kaksi tarkoitusta.
Yhtenä oli saada vieraan kulttuurin edustajain perusteltuja mielipiteitä suomalaisten kauppojen palveluista ja samalla mahdollisia ehdotuksia palveluiden parantamiseksi.
Toisena oli saada selville käyttäjäkokemuksen tutkimuksen erikoispiirteet, jotka johtuvat informanttien venäläisestä kulttuuritaustasta. Jos Shopping Experience projekti käynnistetään myös Pietarissa ja tässä opinnäytetyössä ilmenneet tutkimuksen kulun erityispiirteet antavat mahdollisesti vihjeitä Pietarin tutkimukselle.
Tutkimuksen kuluessa huomattiin jonkin verran parantamisvaraa kauppojen toiminnassa ja esitettiin ehdotuksia kauppojen toiminnan parantamiseksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eri maista tulleiden maahanmuuttajien käyttäjäkokemukset on hyvä tutkia, ottaa huomioon ja käyttää hyväkseen idealähteinä suomalaisessa palvelujärjestelmässä palvelujen monipuolistamiseksi.