Palkitseminen hoitotyössä osastonhoitajan näkökulmasta
Saukkola, Eija; Rantala, Krista (2010)
Saukkola, Eija
Rantala, Krista
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209987
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee palkitsemista hoitotyössä osastonhoitajan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten osastonhoitaja palkitsee työntekijöitä. Tavoitteena oli tiedon lisääntyminen palkitsemisen merkityksestä, keinoista ja niiden riittävyydestä hoitotyössä sekä osastonhoitajan mielipiteistä palkitsemiskeinojen käytöstä hoitotyössä. Tutkimuskohde on rajattu koskemaan erään eteläsuomalaisen sairaalan osastonhoitajia. Tutkimuksessa on käytetty kvan-titatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja toteutuksessa Webpropol -kyselyä. Kyselylomake koostui väittämistä ja avoimista kysymyksistä.
Kyselyyn vastasi 12 osastonhoitajaa. Aihealueina olivat palkitsemisen merkitys, aineellinen palkitseminen ja edut sekä aineeton palkitseminen. Aineelliseen pal-kitsemiseen sisältyvät peruspalkka, tehtäväkohtainen palkka, tulospalkka ja henki-lökohtaiset lisät sekä työnantajan tarjoamat edut. Aineettomaan palkitsemiseen sisältyvät kannustus, motivointi, palaute, koulutus sekä kehityskeskustelut. Avoi-met kysymykset käsittelivät palkitsemisen keinoja ja riittävyyttä, organisaatiolla käytössä olevia palkitsemismuotoja sekä palkitsemisen kehittämistä.
Tutkimuksen mukaan esimies käyttää organisaatiossa käytössä olevan strategian mukaista palkitsemista etuineen. Tutkimuskohteena olevassa sairaalassa otetaan huomioon hyvä työsuoritus, mielipiteen ilmaiseminen kehittämistyössä, työvuoro-joustot, koulutukset, vastuutehtävät oman mielenkiinnon mukaan ja urakehitys. Sanallinen kiitos sekä myönteinen palaute koetaan tärkeiksi organisaation kaikilla tasoilla. Tutkimuksessa esitettiin toive palkitsemisen oikeudenmukaisuudesta ja palkitsemistapojen sekä -keinojen lisäämisestä. Osaamisen toivottiin näkyvän palkkauksessa enemmän sekä työnantajan tarjoavan kattavampia etuja. Sanallisen palautteen antamiseen toivottiin jokaisen kohdallaan keskittyvän.
Kyselyyn vastasi 12 osastonhoitajaa. Aihealueina olivat palkitsemisen merkitys, aineellinen palkitseminen ja edut sekä aineeton palkitseminen. Aineelliseen pal-kitsemiseen sisältyvät peruspalkka, tehtäväkohtainen palkka, tulospalkka ja henki-lökohtaiset lisät sekä työnantajan tarjoamat edut. Aineettomaan palkitsemiseen sisältyvät kannustus, motivointi, palaute, koulutus sekä kehityskeskustelut. Avoi-met kysymykset käsittelivät palkitsemisen keinoja ja riittävyyttä, organisaatiolla käytössä olevia palkitsemismuotoja sekä palkitsemisen kehittämistä.
Tutkimuksen mukaan esimies käyttää organisaatiossa käytössä olevan strategian mukaista palkitsemista etuineen. Tutkimuskohteena olevassa sairaalassa otetaan huomioon hyvä työsuoritus, mielipiteen ilmaiseminen kehittämistyössä, työvuoro-joustot, koulutukset, vastuutehtävät oman mielenkiinnon mukaan ja urakehitys. Sanallinen kiitos sekä myönteinen palaute koetaan tärkeiksi organisaation kaikilla tasoilla. Tutkimuksessa esitettiin toive palkitsemisen oikeudenmukaisuudesta ja palkitsemistapojen sekä -keinojen lisäämisestä. Osaamisen toivottiin näkyvän palkkauksessa enemmän sekä työnantajan tarjoavan kattavampia etuja. Sanallisen palautteen antamiseen toivottiin jokaisen kohdallaan keskittyvän.