Verkkopalvelun laadun arviointi: case hamk.fi
Kosova-Alija, Mirlinda (2010)
Kosova-Alija, Mirlinda
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179500
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin HAMKin viestintäpalvelut-yksikölle. Tavoitteena oli arvioida julkisen hamk.fi-verkkopalvelun laatua ja samalla luoda arviointimalli tulevaisuudessa käytettäväksi. Arviointi suoritettiin julkisille verk-kopalveluille kehitetyllä verkkopalvelun arviointityökalulla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hamk.fi-verkkopalvelun kehittämiskohteita, antaa toimenpidesuosituksia sen kehittämiseksi sekä testata valitun työkalun soveltumista arvioinnin välineeksi. Menetelmänä oli määrällinen ja laadullinen tutkimus. Arvioinnin tutkimuksellisen osuuden aineisto hankittiin verkkopalvelujen arviointityökalun kriteereillä sekä haastattelemalla organisaation henkilökuntaa. Työssä hyödynnettiin opinnäytetyötekijän omaa asiantuntemusta aiheesta merkittävästi.
Arviointituloksien kautta selvennettiin verkkopalvelun käyttöä ja selvitettiin tekijät, jotka tietyissä tapauksissa estävät tai edistävät sen käyttöä. Hamk.fi-verkkopalvelu sai arvioinnista hyvät tulokset, mutta myös kehityskohteita löytyi.
Työn johtopäätös on, että verkkopalvelun arviointi on tärkeä osa sen kehittämisprosessia - saatujen arviointitulosten perusteella voidaan jatkossa tehdä oikeita ratkaisuja sekä suunnata resursseja oikeisiin osa-alueisiin. Valittu arviointityökalu sopi tarkoitukseen hyvin. Arvioinnista syntyneet tulokset ovat organisaatiolle erittäin tärkeä tietolähde kehittämistyössä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hamk.fi-verkkopalvelun kehittämiskohteita, antaa toimenpidesuosituksia sen kehittämiseksi sekä testata valitun työkalun soveltumista arvioinnin välineeksi. Menetelmänä oli määrällinen ja laadullinen tutkimus. Arvioinnin tutkimuksellisen osuuden aineisto hankittiin verkkopalvelujen arviointityökalun kriteereillä sekä haastattelemalla organisaation henkilökuntaa. Työssä hyödynnettiin opinnäytetyötekijän omaa asiantuntemusta aiheesta merkittävästi.
Arviointituloksien kautta selvennettiin verkkopalvelun käyttöä ja selvitettiin tekijät, jotka tietyissä tapauksissa estävät tai edistävät sen käyttöä. Hamk.fi-verkkopalvelu sai arvioinnista hyvät tulokset, mutta myös kehityskohteita löytyi.
Työn johtopäätös on, että verkkopalvelun arviointi on tärkeä osa sen kehittämisprosessia - saatujen arviointitulosten perusteella voidaan jatkossa tehdä oikeita ratkaisuja sekä suunnata resursseja oikeisiin osa-alueisiin. Valittu arviointityökalu sopi tarkoitukseen hyvin. Arvioinnista syntyneet tulokset ovat organisaatiolle erittäin tärkeä tietolähde kehittämistyössä.