Turistbroschyren som marknadsföringsverktyg : Case: Borgå stads turistbroschyr
Packalén, Julia Maria (2010)
Packalén, Julia Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005159359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005159359
Tiivistelmä
Detta arbete handlar om Borgå stads turistbroschyr som ges ut av Borgå stads turistbyrå. Syftet med arbetet är att ta reda på vilken nytta turister i Borgå har av broschyren och hur stor roll den har i de resebeslut och köp kunden gör samt om den uppfyller sin roll i marknadsföringen av Borgå som turistort. Ett delsyfte är också att redogöra för vilken nytta annonsörerna i broschyren tycker att den ger dem. Problemställningen har att göra med vilken nytta broschyren ger kunden på plats i Borgå och vilken nytta den ger när den fås på förhand.
Teoridelen har två huvuddelar och den första tar upp marknadsföring med fokus på marknadsmixen, köpbeslutsprocessen, turismprodukten och marknadskommunikation. Broschyren som helhet och planering av en broschyr tas upp som andra huvuddel.
Metoden som använts för undersökningen av kundernas åsikter är kvantitativ medan metoden för intervjuer med företagarna är kvalitativ. Enkäten för kunderna fanns både på i elektronisk och i pappersform och delades ut från april till juni 2009. Respondenterna är 268 stycken och består av kunder som beställt eller fått en broschyr. Annonsö-rerna består av nio företagare i Borgå med annons i broschyren. Företagarna intervjuades under hösten 2009.
Undersökningen visar att broschyren fungerar bra som marknadsföringsverktyg och att turisterna har nytta av broschyren under hela reseprocessen. Broschyren ger kunden maximal nytta när den fåtts före resan görs. Broschyren hör inte till företagarnas huvudmarknadsföring men är ett viktigt sätt att nå kunder på en globalt uspridd marknad. This thesis is written about Porvoo city tourist brochure which is given out by Porvoo city tourist office. The aim of the thesis is to find out what benefits the brochure gives the tourists in Porvoo and how big of a part it plays in the travelling decisions the and purchases the customer makes but also how it achieves its part in the marketing of Porvoo as a tourist destionation. A part of the aim is also to find out what benefits the advertisers in the brochure think the brochure gives them. The problem of the thesis has to do with what benefits the brochure gives the customer moving around in Porvoo and what benefits it gives when it have been obtained in advance.
The theori has two main parts and the first one is about marketing with focus on the mar-keting mix, the purchase decision process, the tourism product and marketing communication. Part two is about the brochure as a whole and the planning of it.
The method used for the survey regarding the opinions of the customers is quantitative while the method for the interviews with the advertisers is qualitative. The questionnaire for the customers could be found both in electronical and paper versions and where handed out from April to July 2009. The questionnaire got 268 answers from customers who have obtained or ordered a brochure. The advertisers are nine of the entrepreneurs in Porvoo who has an advertisement in the brochure. They where interviewed during the fall of 2009.
The survey shows that the brochure operates well as a marketing tool and that it gives the tourists benefits during the whole travelling process. The brochure gives the customers maximal benefit when it is obtained before the trip is made. The brochure is not part of the advertisers main marketing but is an important way to reach customers on a globally spread out market.
Teoridelen har två huvuddelar och den första tar upp marknadsföring med fokus på marknadsmixen, köpbeslutsprocessen, turismprodukten och marknadskommunikation. Broschyren som helhet och planering av en broschyr tas upp som andra huvuddel.
Metoden som använts för undersökningen av kundernas åsikter är kvantitativ medan metoden för intervjuer med företagarna är kvalitativ. Enkäten för kunderna fanns både på i elektronisk och i pappersform och delades ut från april till juni 2009. Respondenterna är 268 stycken och består av kunder som beställt eller fått en broschyr. Annonsö-rerna består av nio företagare i Borgå med annons i broschyren. Företagarna intervjuades under hösten 2009.
Undersökningen visar att broschyren fungerar bra som marknadsföringsverktyg och att turisterna har nytta av broschyren under hela reseprocessen. Broschyren ger kunden maximal nytta när den fåtts före resan görs. Broschyren hör inte till företagarnas huvudmarknadsföring men är ett viktigt sätt att nå kunder på en globalt uspridd marknad.
The theori has two main parts and the first one is about marketing with focus on the mar-keting mix, the purchase decision process, the tourism product and marketing communication. Part two is about the brochure as a whole and the planning of it.
The method used for the survey regarding the opinions of the customers is quantitative while the method for the interviews with the advertisers is qualitative. The questionnaire for the customers could be found both in electronical and paper versions and where handed out from April to July 2009. The questionnaire got 268 answers from customers who have obtained or ordered a brochure. The advertisers are nine of the entrepreneurs in Porvoo who has an advertisement in the brochure. They where interviewed during the fall of 2009.
The survey shows that the brochure operates well as a marketing tool and that it gives the tourists benefits during the whole travelling process. The brochure gives the customers maximal benefit when it is obtained before the trip is made. The brochure is not part of the advertisers main marketing but is an important way to reach customers on a globally spread out market.