Sosiaalinen media B-to-C markkinointiviestinnässä : yritysblogit
Kalliotie, Kirsi; Räsänen, Miia (2010)
Kalliotie, Kirsi
Räsänen, Miia
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118790
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö yleistyy ja samalla sen tärkeys yritysten markkinointiviestinnässä korostuu. Nykyään yritysten on oltava sosiaalisessa mediassa pysyäkseen uusien markkinointiviestinnän kanavien mukana. Yritysblogi on yksi sosiaalisen median työväline, jota oikein hyödyntämällä voidaan muun muassa syventää asiakassuhteita ja parantaa yrityksen imagoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kertoa yrityksille mitä keinoja sosiaalinen media tarjoaa B-to-C markkinointiviestinnälle. Erityisesti pyrittiin kertomaan yritysblogien hyödyntämisestä sekä kartoittamaan suomalaista yritysbloggaamista neljän esimerkkiyrityksen avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi yksisuuntaisen markkinointiviestinnän muuttuminen vuorovaikutteiseksi markkinointiviestinnäksi internetin kehityksen myötä. Tästä siirryttiin yleisesti sosiaalisen median hyödyntämiseen yrityksessä, minkä jälkeen käsiteltiin sosiaalisen median työvälineistä yritysblogeja. Teorian lopuksi kerrottiin lyhyesti myös muutamista muista sosiaalisen median työvälineistä kokonaiskuvan saamiseksi sosiaalisen median mahdollisuuksista.
Empiirisessä osassa tutkittiin neljän todella tunnetun suomalaisen suuryrityksen blogeja. Yritykset valittiin eri toimialoilta. Näiden yritysblogien ulkoasua, sisältöä ja toimivuutta analysoitiin. Tarkastelemalla yritysten blogeja kerättiin tietoa siitä, miten yritykset ovat hyödyntäneet blogeja ulkoisessa markkinointiviestinnässä. Lisäksi kerrottiin missä muissa sosiaalisen median työvälineissä yritykset muun muassa ovat näkyvillä. Keskeisimpiä tutkimustuloksiamme olivat, että suomalaisessa yritysbloggaamisessa on vielä jonkin verran kehittämisen varaa. Pienillä toimintatapojen muutoksilla voidaan kuitenkin tehostaa blogien hyötyä. Yritykset olivat kuitenkin osanneet hyödyntää blogia melko hyvin työvälineenä osana sosiaalista mediaa sekä oivaltaneet asiat, jotka tekevät blogista toimivan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kertoa yrityksille mitä keinoja sosiaalinen media tarjoaa B-to-C markkinointiviestinnälle. Erityisesti pyrittiin kertomaan yritysblogien hyödyntämisestä sekä kartoittamaan suomalaista yritysbloggaamista neljän esimerkkiyrityksen avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi yksisuuntaisen markkinointiviestinnän muuttuminen vuorovaikutteiseksi markkinointiviestinnäksi internetin kehityksen myötä. Tästä siirryttiin yleisesti sosiaalisen median hyödyntämiseen yrityksessä, minkä jälkeen käsiteltiin sosiaalisen median työvälineistä yritysblogeja. Teorian lopuksi kerrottiin lyhyesti myös muutamista muista sosiaalisen median työvälineistä kokonaiskuvan saamiseksi sosiaalisen median mahdollisuuksista.
Empiirisessä osassa tutkittiin neljän todella tunnetun suomalaisen suuryrityksen blogeja. Yritykset valittiin eri toimialoilta. Näiden yritysblogien ulkoasua, sisältöä ja toimivuutta analysoitiin. Tarkastelemalla yritysten blogeja kerättiin tietoa siitä, miten yritykset ovat hyödyntäneet blogeja ulkoisessa markkinointiviestinnässä. Lisäksi kerrottiin missä muissa sosiaalisen median työvälineissä yritykset muun muassa ovat näkyvillä. Keskeisimpiä tutkimustuloksiamme olivat, että suomalaisessa yritysbloggaamisessa on vielä jonkin verran kehittämisen varaa. Pienillä toimintatapojen muutoksilla voidaan kuitenkin tehostaa blogien hyötyä. Yritykset olivat kuitenkin osanneet hyödyntää blogia melko hyvin työvälineenä osana sosiaalista mediaa sekä oivaltaneet asiat, jotka tekevät blogista toimivan.