Vertikaaliset kilpailunrajoitukset : pk-yritys kilpailulainsäädännön viidakossa
Degert, Krista (2010)
Degert, Krista
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118785
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin kilpailuoikeutta ja näistä erityisesti vertikaalisia kilpailunrajoituksia pk-yrityksen näkökulmasta. Asiaa lähestyttiin hyvän jälleenmyyntisopimuksen laatimisen kannalta. Tarkoituksena oli luoda pk-sektorin toimijoille käytännönläheinen opas ja luoda katsaus uuden vuonna 2004 voimaan tulleen kilpailulainsäädännön jälkeen muodostuneeseen oikeuskäytäntöön.
Kun yritysten välillä on vertikaalinen suhde, on toisen tuotos toisen panos. Vertikaalinen sopimussuhde muodostuu tuotanto- tai jakeluketjun eri portailla olevien toimijoiden välille, eivätkä sopimuskumppanit siis kilpaile samoilla tuotemarkkinoilla. Tyypillisiä vertikaalisia sopimuksia ovat jakelusopimukset esimerkiksi maahantuojan ja jälleenmyyjän välillä. Vertikaalisesta kilpailunrajoituksesta on kyse siis, jos sopimukseen sisältyy tavarantoimittajaan tai ostajaan kohdistuvia rajoituksia. Esimerkiksi ostajalle asetettu kielto olla ostamatta kilpailevia tuotemerkkejä tai toimittajaa koskeva velvoite myydä tuotteita vain tietylle ostajalle.
Kilpailunrajoitukset eivät sillensä vaikuta pk-yrityksen jokapäiväiseen liiketoimintaan merkittävästi. Yrityksen johdon mielestä voi jopa tuntua turhalta perehtyä kilpailuoikeuteen tämän johdosta. Vähämerkityksellisyyskriteerit ja ryhmäpoikkeusasetus rajaavat pienet ja keskisuuret yritykset useimpien kilpailuoikeussäännösten ulkopuolelle. Sääntelyyn kuuluu kuitenkin myös vakavia kilpailunrajoituksia, jotka ovat lähtökohtaisesti aina kiellettyjä. Kilpailusääntelyn noudattamiseen on syytä panostaa niin pienessä kuin isossakin yrityksessä, sillä kilpailurikkomuksista langetettavat sanktiot voivat nousta huimiin summiin.
Työ perustuu kansalliseen ja unionitasoiseen lainsäädäntöön, viranomaisten julkaisemiin ohjeisiin näiden tulkinnasta, lähdekirjallisuuteen ja ajankohtaisiin artikkeleihin. Oikeuskäytännön osalta käydään lävitse Kilpailuviraston ja markkinaoikeuden ratkaisuja.
Kun yritysten välillä on vertikaalinen suhde, on toisen tuotos toisen panos. Vertikaalinen sopimussuhde muodostuu tuotanto- tai jakeluketjun eri portailla olevien toimijoiden välille, eivätkä sopimuskumppanit siis kilpaile samoilla tuotemarkkinoilla. Tyypillisiä vertikaalisia sopimuksia ovat jakelusopimukset esimerkiksi maahantuojan ja jälleenmyyjän välillä. Vertikaalisesta kilpailunrajoituksesta on kyse siis, jos sopimukseen sisältyy tavarantoimittajaan tai ostajaan kohdistuvia rajoituksia. Esimerkiksi ostajalle asetettu kielto olla ostamatta kilpailevia tuotemerkkejä tai toimittajaa koskeva velvoite myydä tuotteita vain tietylle ostajalle.
Kilpailunrajoitukset eivät sillensä vaikuta pk-yrityksen jokapäiväiseen liiketoimintaan merkittävästi. Yrityksen johdon mielestä voi jopa tuntua turhalta perehtyä kilpailuoikeuteen tämän johdosta. Vähämerkityksellisyyskriteerit ja ryhmäpoikkeusasetus rajaavat pienet ja keskisuuret yritykset useimpien kilpailuoikeussäännösten ulkopuolelle. Sääntelyyn kuuluu kuitenkin myös vakavia kilpailunrajoituksia, jotka ovat lähtökohtaisesti aina kiellettyjä. Kilpailusääntelyn noudattamiseen on syytä panostaa niin pienessä kuin isossakin yrityksessä, sillä kilpailurikkomuksista langetettavat sanktiot voivat nousta huimiin summiin.
Työ perustuu kansalliseen ja unionitasoiseen lainsäädäntöön, viranomaisten julkaisemiin ohjeisiin näiden tulkinnasta, lähdekirjallisuuteen ja ajankohtaisiin artikkeleihin. Oikeuskäytännön osalta käydään lävitse Kilpailuviraston ja markkinaoikeuden ratkaisuja.