Tempauksia ja toimintaa : Koulujen ja päiväkotien Nenäpäivä 2009
Taavettila, Teija (2010)
Taavettila, Teija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108591
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu Ylen Hyvä Säätiön pyynnöstä koulujen ja päiväkotien Nenäpäivä-kampanjasta vuonna 2009. Nenäpäivän pyrkimyksenä on kerätä rahaa kehitysmaihin, erityisesti lasten ja naisten auttamiseksi. Säätiön yhteistyökumppaneita Nenäpäivässä ovat Yleisradio ja yhdeksän kehitysyhteistyöjärjestöä, joiden kautta apu menee perille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kouluille ja päiväkodeille soveltuvia toimenpide-ehdotuksia ja saada uusia ideoita koulujen ja päiväkotien materiaalien kehittämiseksi sekä osallistumisen tukemiseksi. Tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmalla lähettämällä sähköpostilla kyselylomake Nenäpäivään osallistuneiden päiväkotien ja koulujen opettajille. Vastauksia saatiin noin puolet alkuperäisestä määrästä, mikä täytti tavoitteen. Vastauksia käsiteltiin SPSS- ja Excel-ohjelmilla.
Nenäpäivän verkkosivuilla olevia ja painettuja materiaaleja pohdittiin markkinointiviestintäkirjallisuuden pohjalta. Etsittiin teorioita joiden perusteella voidaan kokeilla uusia lähestymistapoja ja kehittää materiaaleja entisestään. Keksittiin myös uusia ideoita koulujen ja päiväkotien osallistamiseksi.
Saatujen vastauksien yleissävy oli erittäin positiivinen, mikä osaltaan vaikeutti tutkimusta. Suoria parannusehdotuksia tuli täten toivottua vähemmän. Tutkimuksen perusteella parannettavaa on yllättävän vähän, ottaen huomioon päiväkoti-ikäisten ja koululaisten ikäjakauman, kun koululaisiin lasketaan myös lukiolaiset ja ammattioppilaitosten oppilaat. Tutkimukseen vastanneet on saatu osallistettua erittäin hyvin, sillä lähes kaikki aikoivat osallistua Nenäpäivään myös seuraavana vuonna.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää esimerkiksi palautelomakkeen kehittämisessä jatkossa entistä enemmän tietoa antavaksi, materiaaleja kehittäessä kaikille ikäryhmille sopiviksi, uusia osallistujia tavoitellessa, vanhoja osallistujia sitouttaessa, markkinointiviestintäsuunnitelmaa tehtäessä ja uusia harjoittelijoita perehdyttäessä.
Nenäpäivän verkkosivuilla olevia ja painettuja materiaaleja pohdittiin markkinointiviestintäkirjallisuuden pohjalta. Etsittiin teorioita joiden perusteella voidaan kokeilla uusia lähestymistapoja ja kehittää materiaaleja entisestään. Keksittiin myös uusia ideoita koulujen ja päiväkotien osallistamiseksi.
Saatujen vastauksien yleissävy oli erittäin positiivinen, mikä osaltaan vaikeutti tutkimusta. Suoria parannusehdotuksia tuli täten toivottua vähemmän. Tutkimuksen perusteella parannettavaa on yllättävän vähän, ottaen huomioon päiväkoti-ikäisten ja koululaisten ikäjakauman, kun koululaisiin lasketaan myös lukiolaiset ja ammattioppilaitosten oppilaat. Tutkimukseen vastanneet on saatu osallistettua erittäin hyvin, sillä lähes kaikki aikoivat osallistua Nenäpäivään myös seuraavana vuonna.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää esimerkiksi palautelomakkeen kehittämisessä jatkossa entistä enemmän tietoa antavaksi, materiaaleja kehittäessä kaikille ikäryhmille sopiviksi, uusia osallistujia tavoitellessa, vanhoja osallistujia sitouttaessa, markkinointiviestintäsuunnitelmaa tehtäessä ja uusia harjoittelijoita perehdyttäessä.