Urheiluseuran sponsorihankinta
Sadeharju, Jonna (2010)
Sadeharju, Jonna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108570
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsorointiyhteistyötä. Aihetta tarkastellaan sekä yrityksen että sponsorointikohteen näkökulmasta. Painopiste on urheilun sponsoroinnissa. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten yritykset saadaan ryhtymään yhteistyöhön urheiluseuran kanssa.
Nykyaikainen urheiluseuratoiminta ei ole mahdollista ilman ulkopuolista rahoitusta. Samalla perinteinen mainonta on menettämässä otettaan kohdeyleisöstä. Näistä syistä sponsorointi on tärkeä kilpailukeino kohteelle ja varteenotettava markkinointikeino yritykselle. Sponsorointi ei ole hyväntekeväisyyttä, vaan vastikkeellista yhteistyötä. Toimivan yhteistyön aikaansaaminen vaatii työtä molemmilta osapuolilta.
Kohteen on asetettava tavoitteet sponsorihankinnalle ja muistettava, että sponsorihankinta on kohteen myymistä yritykselle. Sopimusneuvotteluissa on esiteltävä niitä konkreettisia hyötyjä, joita yhteistyö juuri tämän kohteen kanssa yritykselle tarjoaa. Tämänhetkinen trendi on, että yritykset karsivat sponsorointikohteiden määrää ja keskittyvät etsimään juuri heille sopivia, laadukkaita sponsorointikohteita. Urheilu on ylivoimaisesti suosituin sponsorointikohde, muttei suinkaan ainoa tarjolla oleva.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu jalkapalloseura FC Lahti Oy:n toimeksiannosta tehdystä haastattelututkimuksesta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla puhelimitse kuutta eri yritysten edustajaa. Haastateltavat valittiin FC Lahden
nykyisten sponsoriyritysten joukosta.
Haastattelujen perusteella voidaan päätellä, että niin yrityksillä kuin kohteillakin on paljon parantamisen varaa sponsorointitoiminnassa. Yritykset eivät hyödynnä yhteistyötä omassa toiminnassaan kattavasti eikä toiminnan tuloksia mitata. Osa ei luokittele sponsorointia yhteistyöksi. Urheiluseuran sponsorihankinnasta saadaan tuloksellisempaa, kunhan itse sponsorointia ensin kehitetään parempaan suuntaan.
Nykyaikainen urheiluseuratoiminta ei ole mahdollista ilman ulkopuolista rahoitusta. Samalla perinteinen mainonta on menettämässä otettaan kohdeyleisöstä. Näistä syistä sponsorointi on tärkeä kilpailukeino kohteelle ja varteenotettava markkinointikeino yritykselle. Sponsorointi ei ole hyväntekeväisyyttä, vaan vastikkeellista yhteistyötä. Toimivan yhteistyön aikaansaaminen vaatii työtä molemmilta osapuolilta.
Kohteen on asetettava tavoitteet sponsorihankinnalle ja muistettava, että sponsorihankinta on kohteen myymistä yritykselle. Sopimusneuvotteluissa on esiteltävä niitä konkreettisia hyötyjä, joita yhteistyö juuri tämän kohteen kanssa yritykselle tarjoaa. Tämänhetkinen trendi on, että yritykset karsivat sponsorointikohteiden määrää ja keskittyvät etsimään juuri heille sopivia, laadukkaita sponsorointikohteita. Urheilu on ylivoimaisesti suosituin sponsorointikohde, muttei suinkaan ainoa tarjolla oleva.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu jalkapalloseura FC Lahti Oy:n toimeksiannosta tehdystä haastattelututkimuksesta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla puhelimitse kuutta eri yritysten edustajaa. Haastateltavat valittiin FC Lahden
nykyisten sponsoriyritysten joukosta.
Haastattelujen perusteella voidaan päätellä, että niin yrityksillä kuin kohteillakin on paljon parantamisen varaa sponsorointitoiminnassa. Yritykset eivät hyödynnä yhteistyötä omassa toiminnassaan kattavasti eikä toiminnan tuloksia mitata. Osa ei luokittele sponsorointia yhteistyöksi. Urheiluseuran sponsorihankinnasta saadaan tuloksellisempaa, kunhan itse sponsorointia ensin kehitetään parempaan suuntaan.