Asiakastyytyväisyystutkimus Yritykselle X
Melto, Joonas (2010)
Melto, Joonas
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068146
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on asiakastyytyväisyystutkimus, jonka olen tehnyt eräälle paikalliselle yrityk-selle eräästä heidän palvelustaan. Kyseinen yritys toimii tieto- ja viestintäalalla. Yritys halusi pysyä nimet-tömänä, joten kutsun sitä Yritys X:ksi tässä tutkimuksessa. Yrityksellä oli tarve tutkituttaa heidän yhden liiketoiminnan osa-alueensa asiakkaiden tyytyväisyys palveluun.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tyytyväisiä Yritys X:n asiakkaat ovat tähän kyseiseen palve-luun. Myös yleinen asiakastyytyväisyys yritystä kohtaan oli osa työn tavoitetta. Erityisenä pääpainona tutkimuksessa oli saada yrityksen asiakkailta paljon palautetta ja kehitysehdotuksia. Tutkimusongelma tässä opinnäytetyössä oli, kuinka tyytyväisiä Yritys X:n asiakkaat ovat Yritys X:n tiettyä palvelua kohtaan. Alaongelmina oli mm. onko heidän kyseisellä palvelullaan vaikutusta asiakasyritystensä liiketoimintaan, asiakaspalveluun ja liiketilan imagoon.
Tutkimusmenetelmä tässä asiakastyytyväisyystutkimuksessa oli sähköpostitse Webropolin avulla toteu-tettava kysely niille asiakkaille, jotka valittiin tutkimuksen kohteiksi. Yritys X halusi saada tietoa sellaisilta asiakkailtaan, joiden mielipide sen palveluihin oli ollut yritykselle aikaisemmin epäselvä. Tutkimus oli yhdistelmä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen tulokset analysoin SPSS-ohjelmalla.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen teko onnistui hyvin. Tutkimuksen tuloksiin täytyy olla tyytyväinen, sillä kyselyn vastausprosentti oli varsin hyvä. Vastauksien pohjalta tulkitsin, että asiakastyytyväisyys Yritys X:ää ja sen erikoispalvelua kohtaan oli hyvä. Yritys X:n erikoispalvelu vaikutti sen asiakasyritysten liike-toimintaan, asiakaspalveluun ja liiketilan imagoon yleisesti vain hieman. Saimme tutkimuksesta myös paljon palautetta ja kehitysehdotuksia, joten tutkimuksen lopputulokseen täytyy olla tyytyväinen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tyytyväisiä Yritys X:n asiakkaat ovat tähän kyseiseen palve-luun. Myös yleinen asiakastyytyväisyys yritystä kohtaan oli osa työn tavoitetta. Erityisenä pääpainona tutkimuksessa oli saada yrityksen asiakkailta paljon palautetta ja kehitysehdotuksia. Tutkimusongelma tässä opinnäytetyössä oli, kuinka tyytyväisiä Yritys X:n asiakkaat ovat Yritys X:n tiettyä palvelua kohtaan. Alaongelmina oli mm. onko heidän kyseisellä palvelullaan vaikutusta asiakasyritystensä liiketoimintaan, asiakaspalveluun ja liiketilan imagoon.
Tutkimusmenetelmä tässä asiakastyytyväisyystutkimuksessa oli sähköpostitse Webropolin avulla toteu-tettava kysely niille asiakkaille, jotka valittiin tutkimuksen kohteiksi. Yritys X halusi saada tietoa sellaisilta asiakkailtaan, joiden mielipide sen palveluihin oli ollut yritykselle aikaisemmin epäselvä. Tutkimus oli yhdistelmä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen tulokset analysoin SPSS-ohjelmalla.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen teko onnistui hyvin. Tutkimuksen tuloksiin täytyy olla tyytyväinen, sillä kyselyn vastausprosentti oli varsin hyvä. Vastauksien pohjalta tulkitsin, että asiakastyytyväisyys Yritys X:ää ja sen erikoispalvelua kohtaan oli hyvä. Yritys X:n erikoispalvelu vaikutti sen asiakasyritysten liike-toimintaan, asiakaspalveluun ja liiketilan imagoon yleisesti vain hieman. Saimme tutkimuksesta myös paljon palautetta ja kehitysehdotuksia, joten tutkimuksen lopputulokseen täytyy olla tyytyväinen.