Lukijatutkimus uusille ja entisille tilaajille : case: Viikko-Häme Oy
Lindfors, Jenni (2010)
Lindfors, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068092
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Päijät- ja Kanta-Hämeessä ilmestyvän työväenlehti Viikko-Hämeen uusia ja entisiä tilaajia ja syitä lehden tilauksen aloittamiseen ja lopettamiseen. Tärkeimmäksi tutkimusongelmaksi muodostui kysymys siitä, miten tehdä sanomalehdestä lukijalleen välttämätön, jolloin lehti olisi arjen luonnollinen jatke.
Teoriaosuudessa käydään läpi Viikko-Häme-lehden perustiedot, suhteutetaan lehti osaksi suomalaista mediakenttää ja pohditaan suomalaisen sanomalehtikentän tämän hetken sekä tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty pääasiassa kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua lehden tilaajarekisteristä poimituille entisille ja uusille tilaajille. Uusia tilauksia oli tullut työn aloitusvaiheessa odotettua vähemmän, joten uusien tilaajien rinnalle otettiin haastateltavaksi myös varsinaisia tilaajia, eli lehteä jo jonkin aikaan tilanneita henkilöitä. Haastattelut toteutettiin puhelimitse lähinnä avoimia kysymyksiä sisältävän kysymyslomakkeen avulla, joka oli erilainen entisille ja uusille tilaajille. Kysymykset käsittelivät esimerkiksi tyytyväisyyttä lehden sisältöön, lehden internetsivujen käyttöä, kehitysehdotuksia ja muiden sanomalehtien lukemista. Haastattelujen lopulliseksi vastaajamääräksi tuli 20 henkilöä.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että syitä lehden tilaamiseen ja tilauksen lopettamiseen on monia erilaisia. Päällimmäisiksi syiksi tilauksen aloittamiseen nousivat tilaajan aktiivisuus ay-liikkeessä tai SDP:n toiminnassa. Tilauksen lopettamisen suurimpia syitä olivat luonnolliset syyt (esimerkiksi tilaajan eläkkeelle jääminen) ja tyytymättömyys lehden ajankohtaisuuteen.
Teoriaosuudessa käydään läpi Viikko-Häme-lehden perustiedot, suhteutetaan lehti osaksi suomalaista mediakenttää ja pohditaan suomalaisen sanomalehtikentän tämän hetken sekä tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty pääasiassa kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua lehden tilaajarekisteristä poimituille entisille ja uusille tilaajille. Uusia tilauksia oli tullut työn aloitusvaiheessa odotettua vähemmän, joten uusien tilaajien rinnalle otettiin haastateltavaksi myös varsinaisia tilaajia, eli lehteä jo jonkin aikaan tilanneita henkilöitä. Haastattelut toteutettiin puhelimitse lähinnä avoimia kysymyksiä sisältävän kysymyslomakkeen avulla, joka oli erilainen entisille ja uusille tilaajille. Kysymykset käsittelivät esimerkiksi tyytyväisyyttä lehden sisältöön, lehden internetsivujen käyttöä, kehitysehdotuksia ja muiden sanomalehtien lukemista. Haastattelujen lopulliseksi vastaajamääräksi tuli 20 henkilöä.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että syitä lehden tilaamiseen ja tilauksen lopettamiseen on monia erilaisia. Päällimmäisiksi syiksi tilauksen aloittamiseen nousivat tilaajan aktiivisuus ay-liikkeessä tai SDP:n toiminnassa. Tilauksen lopettamisen suurimpia syitä olivat luonnolliset syyt (esimerkiksi tilaajan eläkkeelle jääminen) ja tyytymättömyys lehden ajankohtaisuuteen.