Opiskelijatuutorointi monimuoto-opinnoissa – tarpeellista vai turhaa? : Diakonia-ammattikorkeakoulun monimuoto-opiskelijoiden mielipiteitä opiskelijatuutoroinnista.
Mäkelä, Johanna (2010)
Mäkelä, Johanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037544
Tiivistelmä
Mäkelä, Johanna. Opiskelijatuutorointi monimuoto-opinnoissa – tarpeellista vai turhaa? Diakonia-ammattikorkeakoulun monimuoto-opiskelijoiden mielipiteitä opiskelijatuutoroinnista. Pori, kevät 2010,40s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Hoitotyön koulutusohjelma, diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + diakonissan virkakelpoisuus.
Kvantitatiivisena tutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskelijatuutorointina toteutettavan vertaistuen tarvetta Diakin monimuoto-opiskelijoiden keskuudessa. Kirkon työhön valmistuvien opiskelijoiden hengellisen vertaistuen tarvetta kartoitettiin erillisen kysymysosion avulla.
Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin strukturoidun kysymyslomakkeen muotoon laadittu kysely, johon osallistujat vastasivat sähköpostitse saamansa linkin kautta. Varsinaisen tutkimusaineiston tueksi hankittiin aihetta koskevaa ajankohtaista tilannetietoa tutkimuksen kohteena olevien toimipaikkojen opinto-ohjaajilta.
Opinnäytetyön tekijälle muotoutui tutkimuksen myötä kuva monimuoto-opiskelijasta, jonka sosiaalinen tukiverkosto on elämänkokemuksen myötä sekin jo ehtinyt muodostua varsin monimuotoiseksi - etenkin hengellistä tukea koettiin saatavan jo ennestään tutuilta tahoilta mm. kotiseurakunnasta ja ystäviltä. Kuitenkin vastaajat pitivät opiskelijatuutorointia monimuoto-opinnoissa tarpeellisena. Erityisesti olisi kaivattu sellaisen opiskelijan vertaistukea, joka itsekin suorittaa monimuoto-opintoja ja jolla on aikuisopiskelijan arkea koskevaa ymmärrystä. Tutkimus osoitti monimuoto-opiskelijoiden toimintakulttuurin opiskelijatuutoroinnin saralla olevan varsin vähäistä -jopa olematonta.
Tärkeätä on, että monimuoto-opiskelijat itse tiedostavat tarvitsevansa opiskelijatuutorin tukea ja ymmärtävät myös itse olevansa potentiaalisia tuutorehdokkaita. Selvää on, että opiskelijatuutoroinnin monimuoto-opiskelijoiden keskuudessa tulee määräytyä heidän erityistarpeistaan käsin. Diakonia-ammattikorkeakoulun tulisi kyetä luomaan resurssit ja kannustimet monimuoto-opiskelijoiden omalle vertaistukitoiminnalle, mutta toiminnan sisällöstä ja kehittämisestä tulee opiskelijoiden itsensä vastata – vaikka sitten yrityksen ja erehdyksen kautta. Diakonia-ammattikorkeakoululle ja sen oppilaskunnille monimuoto-opiskelijoiden vertaistuen kehittäminen on sekä haaste että mahdollisuus.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Hoitotyön koulutusohjelma, diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + diakonissan virkakelpoisuus.
Kvantitatiivisena tutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskelijatuutorointina toteutettavan vertaistuen tarvetta Diakin monimuoto-opiskelijoiden keskuudessa. Kirkon työhön valmistuvien opiskelijoiden hengellisen vertaistuen tarvetta kartoitettiin erillisen kysymysosion avulla.
Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin strukturoidun kysymyslomakkeen muotoon laadittu kysely, johon osallistujat vastasivat sähköpostitse saamansa linkin kautta. Varsinaisen tutkimusaineiston tueksi hankittiin aihetta koskevaa ajankohtaista tilannetietoa tutkimuksen kohteena olevien toimipaikkojen opinto-ohjaajilta.
Opinnäytetyön tekijälle muotoutui tutkimuksen myötä kuva monimuoto-opiskelijasta, jonka sosiaalinen tukiverkosto on elämänkokemuksen myötä sekin jo ehtinyt muodostua varsin monimuotoiseksi - etenkin hengellistä tukea koettiin saatavan jo ennestään tutuilta tahoilta mm. kotiseurakunnasta ja ystäviltä. Kuitenkin vastaajat pitivät opiskelijatuutorointia monimuoto-opinnoissa tarpeellisena. Erityisesti olisi kaivattu sellaisen opiskelijan vertaistukea, joka itsekin suorittaa monimuoto-opintoja ja jolla on aikuisopiskelijan arkea koskevaa ymmärrystä. Tutkimus osoitti monimuoto-opiskelijoiden toimintakulttuurin opiskelijatuutoroinnin saralla olevan varsin vähäistä -jopa olematonta.
Tärkeätä on, että monimuoto-opiskelijat itse tiedostavat tarvitsevansa opiskelijatuutorin tukea ja ymmärtävät myös itse olevansa potentiaalisia tuutorehdokkaita. Selvää on, että opiskelijatuutoroinnin monimuoto-opiskelijoiden keskuudessa tulee määräytyä heidän erityistarpeistaan käsin. Diakonia-ammattikorkeakoulun tulisi kyetä luomaan resurssit ja kannustimet monimuoto-opiskelijoiden omalle vertaistukitoiminnalle, mutta toiminnan sisällöstä ja kehittämisestä tulee opiskelijoiden itsensä vastata – vaikka sitten yrityksen ja erehdyksen kautta. Diakonia-ammattikorkeakoululle ja sen oppilaskunnille monimuoto-opiskelijoiden vertaistuen kehittäminen on sekä haaste että mahdollisuus.