Sosiaalinen media osana City of Hugs -tapahtuman markkinointia
Hipeli, Helena; Luhtajärvi, Essi (2010)
Hipeli, Helena
Luhtajärvi, Essi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037500
Tiivistelmä
Messut ja näyttelyt –kurssi on osa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun kurssivalikoimaa. Opinnäytetyönä toteutetussa projektissa suunniteltiin ja toteutettiin airBaltic lentoyhtiön toimeksiannosta kaupunkitapahtuma City of Hugs neljässä eri pääkaupungissa. Projektiin osallistuivat kaikki kurssin jäsenet.
Tapahtuman tavoitteena oli levittää tietoa, tunnettuutta ja näkyvyyttä airBaltic lentoyhtiöstä ja edustaa samalla HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulua levittäen samalla iloista ja energistä mieltä tapahtumaan osallistujille. Tavoitteena oli myös yhdistää sosiaalinen media osaksi markkinointia.
Opinnäytetyö on projektityyppinen kuvaus City of Hugs tapahtumasta ja sen toteuttamisesta. Kirjoittamistyötä on tehty koko projektin ajan laatimalla muistio jokaisesta projektin suunnittelutapaamiskerrasta. Tapahtuma toteutettiin Messut ja näyttelyt -opintojaksolla osallistujien kanssa.
Tapahtuman suunnittelutyötä tehtiin kokoontumalla viikottain. Ensiksi määriteltiin tavoitteet ja sitten suunniteltiin tapahtuman idea, muoto ja aihe. Suunnitteluun kuului myös markkinointikanavien valinta ja käytännönjärjestelyt. Tapahtuman tarkoituksena oli kerätä mahdollisimman monta halausta neljän tunnin sisällä. Haasteellista oli toteuttaa kansainvälinen tapahtuma ilman kohdemaista saatavaa apua.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Messut ja näyttelyt kurssin projektityönä syntyi mediahuomiotakin kerännyt kaupunkitapahtuma City of Hugs. Markkinoiminen onnistui saamaan paikalle osallistujia ja lehdistöä. Tapahtuman avulla saatiin lahjoitettua rahaa Haitin maanjäristyksen uhreille. Kurssilla olleet opiskelijat saivat käyttää omia lahjojaan ja opittuja taitojaan tapahtuman toteutuksessa. City of Hugs kaupunkitapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen opetti myös kaikkia osapuolia tulevia tapahtumia varten. City of Hugs kaupunkitapahtuma voi toimia esimerkkinä, miten opiskelijoiden osaamista voidaan käyttää hyödyksi saaden aikaiseksi ulkomaille kantautuva tapahtuma pienin budjetein. Se on esimerkki myös siitä, kuinka käyttää sosiaalista mediaa osana markkinointia.
Tapahtuman tavoitteena oli levittää tietoa, tunnettuutta ja näkyvyyttä airBaltic lentoyhtiöstä ja edustaa samalla HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulua levittäen samalla iloista ja energistä mieltä tapahtumaan osallistujille. Tavoitteena oli myös yhdistää sosiaalinen media osaksi markkinointia.
Opinnäytetyö on projektityyppinen kuvaus City of Hugs tapahtumasta ja sen toteuttamisesta. Kirjoittamistyötä on tehty koko projektin ajan laatimalla muistio jokaisesta projektin suunnittelutapaamiskerrasta. Tapahtuma toteutettiin Messut ja näyttelyt -opintojaksolla osallistujien kanssa.
Tapahtuman suunnittelutyötä tehtiin kokoontumalla viikottain. Ensiksi määriteltiin tavoitteet ja sitten suunniteltiin tapahtuman idea, muoto ja aihe. Suunnitteluun kuului myös markkinointikanavien valinta ja käytännönjärjestelyt. Tapahtuman tarkoituksena oli kerätä mahdollisimman monta halausta neljän tunnin sisällä. Haasteellista oli toteuttaa kansainvälinen tapahtuma ilman kohdemaista saatavaa apua.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Messut ja näyttelyt kurssin projektityönä syntyi mediahuomiotakin kerännyt kaupunkitapahtuma City of Hugs. Markkinoiminen onnistui saamaan paikalle osallistujia ja lehdistöä. Tapahtuman avulla saatiin lahjoitettua rahaa Haitin maanjäristyksen uhreille. Kurssilla olleet opiskelijat saivat käyttää omia lahjojaan ja opittuja taitojaan tapahtuman toteutuksessa. City of Hugs kaupunkitapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen opetti myös kaikkia osapuolia tulevia tapahtumia varten. City of Hugs kaupunkitapahtuma voi toimia esimerkkinä, miten opiskelijoiden osaamista voidaan käyttää hyödyksi saaden aikaiseksi ulkomaille kantautuva tapahtuma pienin budjetein. Se on esimerkki myös siitä, kuinka käyttää sosiaalista mediaa osana markkinointia.