Kaupan omien tuotemerkkien tuntemus kuluttajien keskuudessa
Puputti, Johannes (2009)
Puputti, Johannes
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287149
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty Vaasan ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman opinnäytetyönä. Työn tavoitteena on selvittää kuinka hyvin suomalaiset kuluttajat tuntevat kaupan omia tuotemerkkejä. Tutkimuksen avulla halutaan myös selvittää millaisia mielikuvia kuluttajilla on kaupan omista tuotemerkeistä ja millaisina he kokevat ne. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään tutkimuksen empiirisessä osassa hyödynnytetyt teoriat. Nämä teoriat ovat brändin rakentaminen ja sen eri vaiheet, 4D-brändimalli ja kuluttajakäyttäytyminen. Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin haastattelemalla kuluttajia Vaasan keskustan Citymarketissa, kun he tekivät ostoksiaan. Haastatteluja tutkimukseen saatiin 50, joka oli tavoite. Näin ollen vastausprosentti oli 100 %. Tutkimustuloksista selviää että, osa suomessa myytävistä kaupan omista tuotemerkeistä on hyvinkin tunnettuja kuluttajien keskuudessa, osalla on parannettavaa kuluttajien mielissä. Pääsääntöisesti kuluttajat olivat tyytyväisiä tuotteiden hinta laatusuhteeseen. Korkean vastausprosentin vuoksi, voidaan tutkimuksen reliabiliteettia pitää hyvänä. Myös validiteetti on hyvällä tasolla.