Kehittämisraportti Esteetön korkeakoulu -hankkeesta 2008-2009 : Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kehitysprosessi
Pietiläinen, Hannele (2010)
Pietiläinen, Hannele
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277021
Tiivistelmä
Esteetön korkeakouluopiskelu –hankkeen (2008-2009) kehittämistehtävänä on ollut kartoittaa
korkeakouluopiskeluun liittyviä esteitä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa (KTAMK) ja
luoda pedagoginen toimintamalli ohjaustyössä opiskelun esteiden poistamiseksi. Hanke on
toteutettu yhteistyössä Rovaniemen ammattikorkeakoulun kanssa.
Hankkeen tavoitteet olivat:
1. Selvittää opintoasioihin liittyviä, esteetöntä opiskelua vaikeuttavia tekijöitä
2. Selvittää viestintäkanavien hyödyntämistä esteettömän opiskelun tukemiseksi
3. Järjestää koulutusta ammattikorkeakoulun henkilöstölle esteettömän opiskelun tukemisen
ohjaamisessa
4. Toteuttaa esteettömän opiskelun ja oppimisen, erilaisten psykososiaalisten ja pedagogisten
toimintamallien jalkauttamista ja testaamista
5. Jatkaa selvityksiä lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksien (luki) laajuudesta ja tarvittavasta
tuesta.Hankkeen toiminnassa on keskitytty koulutukseen ja tiedottamiseen esteettömyydestä.
Lisäksi on kartoitettu oppimisvaikeuksia, luki- ja mielenterveysongelmia sekä on kehitetty
ohjaustyötä esteettömän oppimisen edistämiseksi. Moniammatillinen verkostomainen
toimintamalli on ollut käytössä, erityisesti psykososiaalisen tuen kysymyksissä.Hankkeen
aikana esteettömyystietoisuus on jonkin verran lisääntynyt tehdyn kyselyn perusteella.
KTAMK:n kaikille opiskelijoille ja opettajille suunnattiin kysely (N=1400) ja vastauksia
saatiin 11.
Esteettömyys on kehittyvä asia korkeakouluopiskelussa. Yksilöllisyys opiskelijoiden
ohjauksessa lienee tavoite, joka strategisesti priorisoituu periaatteena Kemi-Tornion
ammattikorkeakoulussa.
Avainsanat
korkeakouluopiskeluun liittyviä esteitä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa (KTAMK) ja
luoda pedagoginen toimintamalli ohjaustyössä opiskelun esteiden poistamiseksi. Hanke on
toteutettu yhteistyössä Rovaniemen ammattikorkeakoulun kanssa.
Hankkeen tavoitteet olivat:
1. Selvittää opintoasioihin liittyviä, esteetöntä opiskelua vaikeuttavia tekijöitä
2. Selvittää viestintäkanavien hyödyntämistä esteettömän opiskelun tukemiseksi
3. Järjestää koulutusta ammattikorkeakoulun henkilöstölle esteettömän opiskelun tukemisen
ohjaamisessa
4. Toteuttaa esteettömän opiskelun ja oppimisen, erilaisten psykososiaalisten ja pedagogisten
toimintamallien jalkauttamista ja testaamista
5. Jatkaa selvityksiä lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksien (luki) laajuudesta ja tarvittavasta
tuesta.Hankkeen toiminnassa on keskitytty koulutukseen ja tiedottamiseen esteettömyydestä.
Lisäksi on kartoitettu oppimisvaikeuksia, luki- ja mielenterveysongelmia sekä on kehitetty
ohjaustyötä esteettömän oppimisen edistämiseksi. Moniammatillinen verkostomainen
toimintamalli on ollut käytössä, erityisesti psykososiaalisen tuen kysymyksissä.Hankkeen
aikana esteettömyystietoisuus on jonkin verran lisääntynyt tehdyn kyselyn perusteella.
KTAMK:n kaikille opiskelijoille ja opettajille suunnattiin kysely (N=1400) ja vastauksia
saatiin 11.
Esteettömyys on kehittyvä asia korkeakouluopiskelussa. Yksilöllisyys opiskelijoiden
ohjauksessa lienee tavoite, joka strategisesti priorisoituu periaatteena Kemi-Tornion
ammattikorkeakoulussa.
Avainsanat